söndag, augusti 01, 2010

Inköpslista 2 augusti 2010

Då var det återigen dags för Systembolagets tillfälliga sortiment att få besök av några trevliga öl!

Jag köper nog minsta en av varje, sen slår jag på med några stycken av mina favoriter. Detta är vad som kommer:

11778 [24,90kr; 37,5cl] Coopers Vintage Ale [RB]
11738 [26,40kr; 35,5cl] Avery New World Porter [RB]
11424 [26,90; 50cl] Nils Oscar Harvest Ale [RB]
16666 [24,90kr; 33cl] Harviestoun Number of the Beast Metal Edition [RB]
11737 [42,90kr; 35,5cl] North Coast Old Stock Ale 2010 [RB, Schnille]
11756 [29,90kr; 35cl] Sierra Nevada Bigfoot [RB]

Av dessa blir det två, kanske tre av Old Stock och New World Porter, sedan så många jag kan bära av Bigfoot. Jag tycker det är en riktigt kompetent amerikansk barley wine. Mycket humle och trevligheter. Jag lyssnade på en podcast av något amerikanskt ölprogram (jag tror det var The Sunday Session på The Brewing Network). De talade om att lagra Bigfoot, och alla som jobbar på bryggeriet gillade den färsk hellre än lagrad.

Jag är ju förtjust i den amerikanska, mer humliga, tolkningen av stilen så jag misstänker att en lagring inte skulle göra ölen godare för mig. Kanske att jag sparar på en flaska ändå, bara för att veta vad jag missar. Priset 30kr tycker jag är sjukt prisvärt för denna öl.

Vad ska ni köpa?

Uppdatering 2010-08-02 kl 13.45: Systembolagets kundtjänst bekräftar att Coopers Vintage Ale är "slut hos leverantör" och beräknas inkomma till Systembolaget 2010-08-13.

Daniel @SchnilleDaniel

11 kommentarer:

  1. Blir en av varje, som vanligt. Har en 2005 Big Foot hemma, som jag köpte på ölbutiken (tog sista flaskan).. Kommer att vara skoj att jämnföra.

    Hmm, 11424 [26,90; 50cl] Nils Oscar Harvest Ale finns inte på systemet. Har dem inte "hunnit" att lägga upp den eller blir det ingen Harvest Ale för oss? :S

    SvaraRadera
  2. Yury, jag får upp Harvest Ale när jag söker på det och även när jag klickar på artikelnummerslänken ovan.

    För min del blir det nog två Old Stock, ett gäng Bigfoot och en av varje av de andra, till att börja med.

    SvaraRadera
  3. Yury, när jag skrev listan fanns artikeln inne, men inga lagersaldon. Nu finns lagersaldon och allt. Dessvärre inget på RateBeer än, men så fort den dyker upp där slänger jag till en länk.

    Tack för att du informerar om länk som kanske inte funkar!

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Ok, vad bra!

    Jag kollade nämnligen i "tillfälligt i sortimentet"..

    http://systembolaget.se/SokDrycker/tillfalligtisortimentet/Smapartier_juni_tretti_butiker.htm

    SvaraRadera
  5. Yury, har det inträffat att du går på stan som en vanlig man och köper mer en en flaska av en öl? Beer ticker. :) Sorry, fick nu se att du redan hade köpt en Bigfoot vid ett annat tillfälle.

    Vi var några som körde en parallell mellan en 05:a och 09 förra året. Intressant och båda var goda men skiljde sig naturligtvis en hel del.

    SvaraRadera
  6. Yury, anledningen till att Harvest Ale inte finns med på den sidan är att de bara listar de öl som kommer till T5-butiker på den sidan. Harvest Ale ligger i T2 och kommer alltså till betydligt fler butiker.

    SvaraRadera
  7. Weine, bara sånt som man vill lagra, annars är det en av varje, bara för att prova. Fast den där "beer ticker" instinkten har jag inte. Riktiga beer tickers köper upp allt som finns i affären, även äkliga spanska lager. :)

    SvaraRadera
  8. Hörde något om att Coopers Vintage ale har blivit försenad och inte dyker upp förs med mitt i månadennyheterna.

    SvaraRadera
  9. Anonym: Ja i lagersaldot var det tomt iaf. Får väl se imorgon i hyllorna. Om inte annat behöver vi då inte vänta längre än till 16 augusti.

    Daniel

    SvaraRadera
  10. När jag var och bestäldle idag så fick jag höra att Coopers Vintage Ale är försenad och först komemr att gå att beställa den 13e augusti. Är det någon som lyckats få tag i den?

    SvaraRadera
  11. Coopers Vintage Ale är försenad. Ankommer 2010-08-13.

    Daniel

    SvaraRadera