onsdag, augusti 18, 2010

Färsk Nya Zeeländsk humle - trött IPA?

Den 16 augusti 2010 var det ett litet släpp på Systembolaget. I de tre vinkällarbutikerna kunde vi hitta några trevliga öl som köpts in i mindre kvantiteter. Jag hann inte köpa dessa förrän idag onsdag, men jag fick tag på samtliga nyheter i alla fall. Det var inte jättebilligt, så jag hoppas att jag blir glad!

En av ölen är en amerikanare, från Sierra Nevada. De har en serie öl som bryggs på färsk humle, Harvest kallar de den. Logiskt. De har dels Northern Hemisphere [RB], som görs med 'wet hop' alltså att humlen används otorkad i bryggningen. Då kör de med amerikanska humlena Centennial och Cascade.

Sedan ett litet tag (2008) kör de även Southern Hemisphere. Då tar de färsk humle från Nya Zeeland (som har skördesäsong i april) och torkar och transporterar till USA för att användas så snart som möjligt. Humlesorterna är Pacific Hallertau, NZ Motueka och NZ Southern Cross.

Nu är det ju klart att även torkad humle åldras, men jag känner lite att har humlen väl torkats är det väl svårt att kalla den 'färsk', även om det var lite tid sedan den skördades? Nu försöker inte Sierra Nevada påstå att humlen använts färsk ('wet hopping') utan förklarar noggrant hur de gjort.

Sierra Nevada Southern Hemisphere Harvest 2010 [RB]


Utseende: Krämigt ljus orange skum, som lägger sig långsamt mot den bärnstensfärgade, nästan röda (!) klara vätskan utan synlig kolsyrning.


Arom: Inte jättestor arom. Alkohol, hö, lite sött, lätt eukalyptus.

Smak: Halvstor smak. Alkoholen kommer direkt och tillsammans med sötman och maltigheten får jag en lätt vinös ton, nästan som Pommac. Mellanspelet ger en smak av grapeskal och läkerol, men ingen särskild humleexplosion. Ingen särskilt stor humlesmak heller tyvärr. Eftersmaken bjuder på en del metall.

Munkänsla: Medelstor lite söt kropp som lyfts upp av en mycket närvarande brännande alkohol. Det finns en del beska mot slutet av smaken, men inget som stör. Kolsyrningen är len och liten.

Inget särskilt: Den har lite arom, en del smak och är en kul grej. Tyvärr blir det ingen grym öl av denna kombination. De smaker som är generösa är alkoholen som jag tycker dominerar totalt, sedan en sötma i kroppen som är angenäm. Lite beska och kanske lite lite citrushumle. Är ölen trött?

Denna öl lanserades i april, det är nu fyra månader sedan. Visst räcker fyra månader för att trötta ut en hel del humlearomer. Sen att buteljera en öl på 6,7% i 71cl flaskor och ta 79kr för den, det gillar inte jag. Mindre flaskor, snälla! Som tur är gillar min fru öl och hon drack upp resten.

Daniel

6 kommentarer:

  1. kan verkligen hålla med om omdömet här. Tycker att nästan samtliga harvest-öl från SN, ett bryggeri jag annars gillar, är lite trötta - eller snarare att de blir trötta rätt fort. Förutom då jag drack Southern Hemisphere på tapp så har samtliga flaskor (både "färskare" i USA och "senare" i Sverige) haft ungefär liknande smak, doft och allmän känsla. Lite synd. Så mindre flaskor och snabbare utskeppning så blir det nog bättre. Dock kan du nog bli gladare efter Nelson Sauvin Pale Ale då du dricker den, lite roligare nya zeeländsk humle där iaf.

    SvaraRadera
  2. Drack också den där ikväll, ok öl men inget spektakulärt. Ändå lanserades den en månad tidigare i år jämfört med förra men den kanske bryggdes senare förra året?

    SvaraRadera
  3. var faktiskt heller inte förtjust i den lilla dansken. blev inte riktigt klok på den faktiskt. kunde känna vissa hintar av väldigt trevlig ananas o så som jag fann i port brewings high tide som vi njöt av i vintras. men vips så var förnimmelsen puts väck.

    sierra nevadan, den var det sista gången jag slösade 80 kr på.

    SvaraRadera
  4. oj jag såg inte att det var mackan som kommenterat, trodde det var daniel. så jag började helt oförhappandes kasta skit på den lille dansken ;)

    SvaraRadera
  5. @dempa @Manker: Två humleälskare som tycker så olika om samma öl! Kul! Hade jag inte redan borstat tänderna hade jag slitit ut den ur kylen. Jag är lite ögd på Abstrakt 02 imorgon också, får se om jag passar in det.

    För övrigt gillade jag Southern Harvest till maten, vi åt lammkorv och senapsstuvad färskpotatis. Utan mat var den ganska usel. Hade inte Amanda druckit upp det sista hade ni fått ytterligare en bild på en öl som går i vasken.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Gillade inte heller dansken trots att jag verkligen uppskattar Nelson Sauvin i vanliga fall. Nej, den håller inte måttet. Tycker att det känns en heldel hembrygd över den och då inte av den högre klassen.

    Köpte inte förövrigt någon SN Harvest vilket jag är glad för nu.

    SvaraRadera