tisdag, augusti 31, 2010

BrewDog Nanny State 0,5%

Systembolaget tycks ha fått en humleälskare bland sina inköpare. Inte mig emot. Nanny State bryggdes första gången förra året och hade då en alkoholhalt på 1,1% och en IBU på fantastiska 212. Vi skrev om den [Schnille] och gjorde en (för lång) film också [Schnille].


Nu är den tillbaka med 0,5%, alltså gränsen för att räknas som alkoholfri, och lite snällare humlebeska på 45IBU, dock med massa torrhumling som säger mumma i näsan. Etiketten är annorlunda än den versionen som släpptes innan, och även den nya för den internationella marknaden. Vi svenskar fick en egen version. Kolla in när vi skrev om den innan för att se den gamla etiketten.


Kan det vara så att det finns en liten säkerhetsanvisning nu också? Joooodå. Lite humor får man unna sig. Att den är på engelska är för att jag inte orkar texta. Det är jobbigare än jag trodde.



BrewDog Nanny State 0,5% [RB]


Utseende: Kopparfärgad alldeles klar vätska. Lätt off-white ganska gräddigt skum som lägger sig snabbt. Liten synlig kolsyrning.

Arom: Stor arom. Humle och bara humle. Grapefrukt, apelsin, jordiga toner.

Smak: Stor smak. Apelsinskal, apelsin, grapefrukt.

Munkänsla: Mycket beska, ganska tät kolsyrning, mycket lätt kropp, men bisarrt nog inte vattnig. Torr öl, ingen restsötma.

Tokgod för att vara alkoholfri: Jag gillar detta. Alkoholen och mer maltighet hade gjort sig fint i denna öl, men den är riktigt schysst som den är. Jag är dessvärre orolig för att den kommer bli trött ganska fort, så det gäller att dricka mycket av den medan den är färsk. Med lite tur är jag inte ensam om att göra det och lagret fylls på med jämna mellanrum.

För 11,50kr styck känns detta som ett kap jämfört med resten av det alkoholfria sortimentet på Systembolaget. Jag köper några för när jag vill ha öl men inte dricka alkohol, eller för att bjuda tillfälliga eller permanenta nykterister på. En mycket tillgänglig extremöl.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

1 kommentar:

  1. Håller med om att det är en fantastiskt fin alkofri öl, eller ja, inte för de som inte gillar humle. Den borde bli en pjäs i det ordinarie sortimentet. Har aldrig innan känt anledning att gå till bolaget för att handla alkoholfritt.

    SvaraRadera