måndag, augusti 09, 2010

Köpenhamn dag 2



Carls vallfärd till Köpenhamn:
Ut på vallfärd
Köpenhamn dag 1


Andra dagen inleddes på det mysiga caféet Granola. Jag tog en äggmuffin med skinka och ägg, tjejen tog pannkakor. Till detta ingen öl men en riktigt god jordgubbsmilkshake.

Ett besök på det stora köpcentret Magasins matavdelning visade på ett för att vara dansk mataffär riktigt stabilt ölsortimemt. St Bernardus Abt, Saison Dupont, Limfjords Porter och flera öl från Hornbeer. Självklart långt efter vinutbudet, men tillräckligt för att hitta något för den som vill matcha maten med öl. En liten flaska Saison Dupont fick det bli för mig.

Därefter blev det ett besök på Barleywine. Här skulle enligt planen resans ölinköp rundas av. Lost Abbey Red Poppy Ale och de Molen Hel & Verdoemenis 666  i helsnygg flaska plockade jag till mig. Gillar verkligen storleken på dessa. Behöver inte vänta på någon lämplig själ att dela med. 25 cl imp stout och 35 cl suröl är klockrent. Mer sånt!

Eftermiddagen spenderades på Tivoli. Så fort det gick upp för mig att nöjesparken hade ett pubbryggeri var ett besök givet. Flickvännen och J ville åka lite. Jag ville ha öl. Vi delade därmed upp oss en stund. Så under tiden de mest köade gick jag till Færgekroen Bryghus. Där kunde man välja mellan två öl: Amber Lager och Blond Lager. Valet föll på den senare.


Færgekroen Blond Lager

Ölen hade en ganska liten doft. Bröd, metall och lite wellpapp. Jaja, slipper i alla fall köa. Smaken var lite bättre. Det börjar med en medellätt beska som går över i kolakakor. En lätt sötma, sälta och lite beska hänger kvar.

Köpvärd: 59 dkr för 50 cl ok lager på Tivoli. Köp om du har vägarna förbi, men förvänta inga stordåd. Då föredrar jag Liseberg där man kan avnjuta Oceanbryggeriets goda öl. Göteborg - Köpenhamn 1-0.

Till middag var vi sugna på kött. På köpenhamnsportalen AOK.dk hade jag läst om Madklubben Steak. Stället verkade kunna sina stekar och ligger inte allt för högt i pris. 300 dkr för 3 rätter och 350 dkr för 4 rätter tycker jag är överkomligt. Turligt nog hade jag bokat bord i förväg. När vi kom var stället helt fullt.

För- och efterrätten var bra men huvudrätten var helt underbar. Jag åt Steak Frites - ryggbiff med pommes. Köttet var helt perfekt stekt (medium) med en fin röd kärna. Saftigt och mycket smakrikt. Pommes fritesen var så goda och smakrika att de borde byta namn. Istället för att bara smaka fett som på snabbmatsställen smakade de faktiskt potatis. Vi var så inne i maten att ingen av oss lyckades ta kort. I ölväg hade de Anchor Steam Beer och Anchor Liberty Ale. Jag valde Liberty Ale som passade perfekt till maten.

3 kommentarer:

  1. Älskar såna här reseberättelser. Tycker liksom det är intressant även det som inte är speciellt ölrelaterat.
    Ska själv till Köpenhamn om drygt 2 veckor, blev sugen på Köttrestaurangen!

    Fanns förresten DORIS och Night Stalker på Fish n Beer eller var det bara på Ölbutikken de fanns?

    SvaraRadera
  2. Kul att det uppskattas. Tanken är att ge förslag på vad man kan göra när man ändå är i Köpenhamn för öl. Har själv läst den här typen av inlägg inför resor.

    Madklubben Steak rekommenderas verkligen. Köttet är bättre än vad jag hittills hittat i Göteborg, köttställen som Meet och Texas Longhorn inräknade. Toppas nog bara av Chez George i Paris som i sig är värt en resa dit. Där får man dock klara sig utan bra öl.

    DORIS fanns på Fish n Beer. Kommer inte ihåg ifall de hade Night Talker. Kolla deras hemsida. Den är ganska uppdaterad.

    SvaraRadera
  3. Ack, vi hittade något köttställe i närheten av Charlie's Bar som verkligen inte var speciellt bra. Det där ska kommas ihåg.

    SvaraRadera