tisdag, augusti 03, 2010

Ny öl från Nils Oscar - Balanserad!

Nils Oscar släppte en ny öl till Systembolaget igår. Harvest Ale heter den. En ljus maltig öl humlad med EKG och Amarillo. Inte mycket finns skrivet om ölen ännu. Etiketten berättar om malt och humle, skördetider och middagar. Nils Oscar skriver kort om den på sin blogg [efter tappningen också], men inte så mycket mer uttömmande egentligen.

Jag måste erkänna att jag inte gillat Nils Oscars ljusa produkter så mycket. Jag tyckte om de jag smakade på Jeffersons på Kungsholmen i Stockholm, men jag tror det var när bryggeriet fortfarande låg på Kungsholmen. De få gångerna jag provat sedan dess har varit efter flytten.

Nils Oscars mörka brygder har jag en svaghet för. Coffee Stout och Barley Wine gillar jag. Sist jag kollade kunde man beställa dem styckvis på bolaget. Bra grejer.

Det går ju bra för dem, och det tycker jag är fantastiskt kul. Jag provar deras brygder lite då och då för att kanske hitta en ny favorit, är det dags nu?

Nils Oscar Harvest Ale [RB]


Utseende: Helt klar vätska, litet lätt smutsvitt skum. Vätskan är bärnstensfärgad, lite åt det ljusare hållet. Några små ensamma bubblor.

Arom: Halvstor arom. Blommig, typ rosor, och apelsin. Klockren amarillo då. Jag hittar även lätt sötma och söt rökighet i doften.

Smak: Smaken är halvstor. Vad jag uppfattar som Nils Oscars hussmak är mycket framträdande. Humlen är frisk och närvarande med apelsin och lite hö. Trevlig maltighet, lätt sötma.

Munkänsla: Ganska lätt kropp. Trevlig, närvarande, men balanserad beska. Kolsyrningen är balanserad, och "lagom.

Köpvärd: Vid första klunken gillade jag inte ölen alls. Varje klunk jag tar gör ölen lite godare och jag tänker gärna på att ta en kall Harvest Ale efter att ha klippt gräs. En gräsklipparöl för mig då? Kanske bättre att jag dricker den innan jag klipper gräset så blir det lite roligare. Doften av nyklippt gräs skulle också gå väl med smaken av Nils Oscar Harvest Ale.

Jag tror att balanserad är ett bra ord för denna öl. Den balanserar allt. Inget sticker ut extra mycket. Kul! Kan vara att jag har hittat en ljus öl från Nils Oscar som jag gillar! Tack!

Daniel @SchnilleDaniel

1 kommentar:

  1. Jag tyckte precis som du att den var balanserad, tror den kan fungera bra som inkörsport till hantverksöl för de som dricker massproducerad lager normalt sett.

    SvaraRadera