måndag, augusti 30, 2010

Avrapportering vallfärden till Köpenhamn för EOH-lotteriet

Ni som följer bloggen, och särskilt ni som följer Schnille på Facebook (där jag gjorde en liverapportering om varje öl jag provade exklusivt för er), vet att jag åkte till Köpenhamn för att närvara på lottdragningen av en flaska BrewDog The End of History i torsdags. Om inte kan ni läsa en återblick:

2010-07-22: BrewDog gör en 55% öl. [Schnille]
2010-07-27: Tävling utannonseras: [@SchnilleDaniel]
2010-07-29: Jag har bokat in resan. [@SchnilleDaniel]
2010-08-25: Planering inför resan: [Schnille]
2010-08-25: Närkontakt av hermelingraden: [Schnille]
2010-08-26: Världspremiär för BrewDog AB:03: [Schnille]
2010-08-26: Världspremiär för Mikkeller/BrewDog Devine Rebel Mortlach Reserve 2008 [Schnille]
2010-08-26: Världspremiär för BrewDog The End of History: [Schnille]
2010-08-28: Summering av kvällen på Mikkeller Bar, inklusive video: [Schnille]

Jag åkte tåg ner, som jag tycker är bäst. Jag betalade 248kr per väg för att resa mellan Göteborg och Köpenhamn, direkt, med X2000. Jag kom fram ganska exakt kl 15 på onsdag 25 augusti. Nu kanske ni tycker att det är konstigt att åka ner en dag innan dragningen. Kanske lite. Jag skulle ändå varit ensam hemma och jag ville för en gångs skull spendera lite mer tid i staden och inte känna mig så stressad.

Min plan var att kila direkt till Ølbutikken och sen till hotellet. Jag hade kollat lite snabbt i Google Maps var hotellet ligger och tänkte att det ser lite skumt ut. Invid järnvägen och området är helt gråmarkerat. Kändes lite industriområde och jag tänkte att jag skulle ha svårt att hitta, trots de utlovade 15 minuters gångväg från centralen.

Jag snackade lite mer med Carl som hade bott några hundra meter därifrån och min kollega som rekommenderade hotellet, och det var inte alls något sunkigt område och det var lätt att hitta. Då blev det hotell först för att dumpa packning, sedan till butikken. Anledningen till att jag var misstänksam mot hotellet var för att det är så billigt. Hotell och vandrarhem i Köpenhamn kostar jättemycket. Detta kostade 400DKK per natt för en person i enkelrum. Förlåt, det stämmer inte. 350DKK plus 50DKK obligatorisk miljöavgift per natt.

Wakeup Hotel är superfräscht och ligger schysst till. Jag blev grymt imponerad. Man går ut från centralen så man står mittemot Tivoli, går åt höger och promenerar förbi postens gigantiska byggnad, svänger höger mellan posten och SEB, går förbi danska riksarkivet som ligger som en stor, lång, grå tegelstenshög på vänster sida och så är man framme. 10 minuters promenad.

Rummet är litet, men man har egen dusch, handfat och WC, en tv på väggen, några galgar och en säng. Samt underbar utsikt över järnvägsspåren. Det är nytt och fräscht, taxichaffisarna hittar dit också. Rekommenderas.

Väl avlastad var det bara att bege sig till Ølbutikken. 30 minuters lunk tog det, jag gick tillbaka till centralen och följde Vesterbrogade hela vägen. Jag såg senare på en karta att jag kunde gått andra hållet, troligen kortare och snabbare. Man går till Dybbølsbro Station, följer Dybbølsgade tills man kommer till Oechlenschlænsgade och följer den upp till Ølbutikken, men denna har jag inte testat.

Carl hade beställt tre öl och jag plockade på mig lite nyheter och en Three Floyds Behemoth. Jag tycker att jag tidigare haft oturen att få så otrevligt bemötande i butiken. Jag lyckas också vara ensam om detta, alla andra tycker det är jättebra service och att alla är så trevliga. Då kan det ju vara något jag gör. Jag brukar gå in i butiken, kila direkt till ölen och spana vad som ser kul ut. Jag testar ett annat sätt. Butiken är tom, jag går till expediten och hälsar glatt och frågar vad som är nytt och intressant.

Vad hände? Tokbra service. Jättetrevlig kille som anstrände sig mycket för att hjälpa mig hitta just det jag letade efter. Jag jobbar ju själv inom service och borde tidigare insett att jag påverkar min egen servicenivå i stor grad, men jag har alltid varit så fokuserad på ölen! På tal om öl, vad blev det då?

Carl ville ha de Molen Black Jack, de Molen Hel & Verdoemnis Misto BA och BrewDog Hårdkogt IPA. Jag tog direkt en Amager RyeKing och en Amager Double Black IPA. Jag skippade CitraWeiss. Three Floyds Behemoth var given innan jag lämnade Sverige. Jag hittade en de Molen Whole Milk Mild för att jag tycker det är kul med lågalkoholöl (3,5%). Jag lät mig guidas till en Short's Brewing Huma Lupa Licious och Founders Dry Hopped Pale Ale och Founders Red's Rye PA.

Allt nedpackad i svenskväskan (vilken väska som helst som är lite tung och innehåller en massa öl, samt klirrar lite) och jag kilar iväg till Mikkeller Bar, bara 10 minuter från Ølbutikken. Jag var fokuserad på att fixa lotter till dragningen nästa dag, vilket jag även lyckade med. Utöver att prova många riktigt bra öl alltså. Dessa återfinns på Facebook, från denna öl och framåt.

Äta bör man, jag gick till Burger & Bun som nyss hade öppnat och jag hade höga förväntningar på. Det verkade resten av staden ha också, det var fullt. Jag kilade vidare och tog en pølse med bröd och senap (som jag lyckades beställa på nästan-danska) på något torg och lämpade av väskorna på hotellet.

Jag funderade på att ta en bit mat på Mikkeller Bar. De har ingen tillagad mat, men de har torkad korv och ost. Fantastisk ekologisk korv som är gjord för baren, med lite speciella ingredienser. Porter, humle eller malt och chili. 35kr per styck, serveras på ett träfat med en kniv och två inlagda gurkor. Spartansk och elegant. Osttallriken likaså. Lite ost, en kniv och lite senap. Inga krusiduller men det man får på sin "tallrik" är toppengott och toppen kvalitet. Fokus på denna bar är ölet, vilket håller minst samma standard.

Dag två satte jag sikte på Ørsted Ølbar & Café, efter en stunds flanerande. Jag anlände kl 14, de öppnar visst kl 15. Jahapp. Då flanerar jag vidare och gick till Burger & Bun som jag ju inte lyckades komma in på dagen innan. Jag tar närmsta vägen som jag tror, passerar Mikkeller Bar och ner på Istedgade. Jag går förbi en massa porraffärer och andra butiker med varierande sortiment och kommer fram till nummer 60. Nu var det inte alls så mycket folk inne.

Jag beställde en amerikansk burgare med ost och bacon, med en L.A. Lager till, bryggd i samarbete med Mikkeller. Det hela var helt OK och lite dyrt. Jag tycker att nästan allt i Köpenhamn är lite för dyrt. Nu är detta tydligen en schysst burgare med bra kött, egen ketchup, egenbakt bröd och allt vad det är, men 125DKK (drygt 160SEK) för en burgare, det är dyrt.

När det kommer till burgare jämför jag alltid med min favorit: Ölrepublikens Gustavssons Burgare. 125kr för en fantastisk burgare med dijonmajonnäs och underbara pommes frites. Ölrepublikens burgare är överlägset godare och dessutom mycket billigare. En korrekt jämförelse vore kanske att jämföra Burger & Bun med en Sibyllakiosk, donken eller BK, och då vinner de.

Ölen var helt OK den också, lite amerikansk humle men inte så mycket mer karaktär. Lättdrucken och gjord för en stor publik. Nu vidare till Mikkeller Bar igen, för att se om den kommit på några nyheter på faten.

Inget än, men lite leveranser höll på att bäras in. Lite kul fat från BrewDog, lite Mikkeller och en massa flaskor, bland annat nya Nanny State 0,5% som vi snart får till Systembolaget för gentila 11kr. Den var trevlig och balanserad, inte alls så rå och humleaggresiv som version 1 på 1,1% som Carl och jag provade för snart ett år sedan. Detta är den typen av öl jag har letat efter, något som kan konkurrera med lättöl som lunchdryck. Inte prismässigt, för lättöl kostar typ 1,50kr per styck. Detta är en 'riktig öl' fast den är alkoholfri. Mycket bättre än dess konkurrenter på 0,5% marknaden.


Jag hade tillfälle att träffa James Watt från BrewDog och prata lite med honom om hans bryggeri och hans öl. Mycket trevligt tycker jag. Jag lyckades prova både AB:03 [Schnille] och Devine Rebel Mortlach Reserve 2008 [Schnille] från fat innan han gjorde det (och någon annan för den delen).

Han berättade om historien bakom AB:03, nämligen att det är den gamla versionen av Hardcore IPA, lagrad på fat tillsammans med jordgubbar i ca två år, för att sedan tillsätta hallon de sista tre månaderna. Inte helt olik Prototype 27, som är den nya Hardcore IPA lagrad på fat med hallon i en månad.

Jag frågade även hur i hela friden man kommer på att förpacka en öl i ett uppstoppat djur. Grunden kom från när han skulle hämta frysta ärter ur en frys hemma hos någon. Däri låg en död vit hermelin som ägaren skulle sälja vidare då den typen är värd ganska mycket pengar. Mat plus hermelin blev till öl plus hermelin. Skumt, men det är ju också förpackningen.


Framåt kvällen hade de kopplat på lite roligheter på några kranar, kolla in detta utbud! Ovanstående två öl på fat, färsk BrewDog Hardcore IPA och Mikkeller/BrewDog I Hardcore You. Single hop IPAn Chaos Theory, stouten RipTide och Punk IPA. Den som är lite observant ser också en exklusiv förpackning bland flaskorna under tavlan.

Allmänt tycker jag det är underbart att kunna köpa ölen på lite mindre glas (20cl) till ett ganska trevligt pris. 35DKK är billigt för så fanstastisk öl i Köpenhamn, tycker jag. Personalen är trevlig och mycket kunnig.

Jag fick i några lotter till dragningen som skulle ske senare på kvällen, men som ni redan vet om ni läst innan, eller följt någon av återblickslänkarna ovan, vann jag inte Suzie som hon heter.

Nåväl, efter en trevlig provning [Schnille] och kväll begav jag mig tillbaka till hotellet för att kunna åka hem dagen efter.

Jag missade Ørsted eftersom jag inte orkade gå tillbaka, och KIHOSKH också då jag hade handlat klart alla flaskor jag ville ha med mig hem. Nästa gång kanske.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

6 kommentarer:

  1. Verkade ju inte helt kasst. Hoppas de där brygghundarna har möjlighet att ta emot oss på fredag uppe i Fraserbourgh.

    SvaraRadera
  2. Hehe, sist jag var i Köpenhamn fick jag höra att Istedgade är lite av Köpenhamns Red Light District :) Porraffärer, toplessbarer och dylikt finns det ju så det räcker och blir över av där i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. Johan, jag skulle säga att det du hörde stämmer precis.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Kul att följa din rapportering på fb under hela tillställningen!

    SvaraRadera
  5. Håller med Marc till fullo. Trevligt att följa rapporteringen även om man blev lite avis.

    SvaraRadera
  6. Kul att ni gillar den! Det gör det lite lättare att skriva när jag får höra sånt! Tack!

    Daniel

    SvaraRadera