onsdag, augusti 04, 2010

Avery New World Porter - Black IPA / CDA

Detta stycke är redigerat efter läsarkommentarer och vidare studier i ursprunget av ordet Cascadian. Tack för hjälpen Fredrik (13.07) och Johan (14.00) i kommentarerna! Vidare läsning: The Hop Press av Lisa Morrison. Kursiv text är tillagd i efterhand.

Ett av ölen jag köpte i måndags [inköpslistan] var Avery New World Porter. Avery har en del trevliga brygder jag smakat, bland annat Hog Heaven [RB] och IPA [RB]. Denna öl hamnar enligt Averys grundare i den lite nyare stilen Black IPA, även CDA (alltså Cascadian Dark Ale). Cascadia [beskrivs i nedanstående artikel i New York Times som] ett fantasiland som skulle bestå av de amerikanska staterna Oregon och Washington, samt den kanadensiska provinsen British Columbia. Kan vara en lustifikation med referens till [Området är ursprunget för några amerikanska humlesorter med tydliga citrustoner, bland annat] den amerikanska humlesorten Cascade som är trevlig att ha som arom- och torrhumle.

New York Times matskribent Greg Kitsock skrev nyligen en bra beskrivning av denna nytillkomna stil. Visst, NYT har görmånga läsare och kan kosta på sig att nörda till sig lite, för alltid är det någon som är intresserad, men tänk att kunna lyfta upp en svensk dagstidning och läsa en liknande artikel. Den skulle kunna komplettera alla köpråden för öl med högst APK.

Hur som helst så är stilen ganska självbeskrivande i Black IPA. Det är en öl som humlats som en IPA, men som är mörk och chokladig som en porter, stout, eller vad man nu eftersträvar. Stilen är inte så färdigdefinierad att man behöver begränsa sig tycket jag. Däremot tror jag inte att det vore tokgott med en välhumlad irish dry stout, typ Guinness, men jag har inte provat.

Andra öl i denna stil skulle väl vara BrewDog/Stone Bashah [RB, Schnille], BrewDog/Stone/Cambridge Juxtaposition Pilsner [RB, Schnille] och Dark Hops [RB, Schnille] för att nämna några.

Ölen som skall provas är alltså enligt produktbeskrivningen bryggd som vilken porter som helst, men torrhumlad.

Avery New World Porter [RB]



Utseende: Klar, mörkt mörkt röd vätska (håll upp den mot ljuset!). Skummet är mjölkchokladbrunt och ser kompakt ut.

Arom: Halvstor arom. Mycket citrus, lite syrligt. Choklad och kaffe är också närvarande. Lite metallisk doft.

Smak: Ganska stor smak. Först möter en chokladton upp och hälsar välkommen. Denna får sällskap av grapeskal och kåda. Efter detta lite gårdagens kaffe. Smaken ebbar ut i en metallisk ton.

Munkänsla: Omgående får jag en ganska stor beska på tungan, som skvallrar om att de kanske bitterhumlat ölen liiiite mer än en vanlig porter. Kolsyrningen är diskret. Jag uppfattar ölet som medelfylligt: inte tung och stor men inte lätt heller. Den går åt det torrare hållet.

Bättre: Denna öl tror jag skulle vara trevlig tillsammans med en chokladig efterrätt, typ chokladfondant (vilket jag tydligen sa om Bashah också). Jag tycker den funkar bra ensam också, men den är kanske väl okomplex för att komma upp i högre upplevelse. Den ger mig beska, humle, choklad färdig. Ingen stor upplevelse, men en trevlig sådan.

Hade DN rätt då, att denna öl var den bästa i släppet? Av de öl jag provat hittils tycker jag nog inte det. Jag tycker Sierra Nevada Bigfoot var strået vassare, men jag förstår att Ulrika (skribenten) gillar denna öl. Hon kanske inte är en 'hophead'. Detta sagt respekterar jag hennes tidigare artikel och ölrekommendationer för sommaren, tillägg: även öltips till kräftor.

Daniel @SchnilleDaniel

3 kommentarer:

  1. Cascadia refererar sannolikare till Kaskadbergen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Cascade_Range) som löper genom nämnda stater samt norra Kalifornien. Som i sin tur har namngett den välkända humlesorten kan man tänka sig.

    SvaraRadera
  2. Japp, Cascadehumlen har fått sitt namn från bergskedjan. Den avlades fram i just Oregon.

    Själv tycker jag väl inte att New World Porter är tillräckligt besk för att kallas Black IPA, men om Averys grundare säger så så ska väl inte jag säga emot :)

    SvaraRadera
  3. Tack för hjälpen Fredrik och Johan. Jag ändrade lite i texten och har läst på lite mer i ämnet!

    Daniel

    SvaraRadera