lördag, juli 31, 2010

Cantillon Blåbær

Dags att återse en gammal bekantskap. Färsk Cantillon Blåbær [2009 - Schnille]. Bryggd för Ølbutikken som jag hade nöjet att besöka och få äran att köpa min ranson. Två små och två stora flaskor per person. Köpa till en kompis (Carl) var inget som de ville höra av så jag har inte en full ranson hemma att spara.

Det är en hygglig upplevelse att handla denna öl. I den lilla butiken i Köpenhamn kilar expediten bak till lagret och plockar fram några anonyma flaskor och klistrar på etiketten framför ögonen på dig. Slår in 99 danska kronor för en 375ml flaska, plus en krona pant, och på kvittot står endast ØL på rad efter rad. Jag köpte lite mer än bara en flaska lambik som ni förstår.

Cantillon Blåbær 2010 [RB]


Utseende: Grumlig djupt röd vätska med härligt rosa tätt skum. Lätt trollbindande.

Arom: Halvstor arom. Vinäger. Det passar att säga lite stall, men det är bra svagt av den aromen tycker jag. Mest vinäger och syrlighet.

Smak: Stor smak. Mycket syra, vinäger. En trevlig fatton som möter upp också, och smaken avslutas med blåbär, lite metallisk smak. Fruktigheten finns det mycket av, men den övermannas av syrligheten.

Munkänsla: Torr, egentligen lite tunn öl. Syran och en viss beska, eller snarare astringens som med tanniner, ger denna öl en sträv känsla i munnen. Kolsyrningen är lätt och len, alldeles lagom.

En upplevelse: Jag älskar denna öl. Den består av två saker jag älskar: en fantastisk grundlambik och blåbär. Det kan inte bli fel. Jag skulle bett en vän i mitt sällskap att köpa ut fler till mig, men jag tyckte inte det var rätt. Nu vill Ølbutikken ransonera ut den, det får jag respektera tänker jag. Synd. Jag ser på deras hemsida att den är slut, och de vill att folk slutar maila dem.



Nu har jag en stor och en liten flaska av denna raritet att spara på. Tanken är att köpa nästa år igen och sedan jämföra 2009-2011. Längre än så vet jag inte om jag har tålamod att spara, även om jag hoppas på en ännu större provning.

Daniel @SchnilleDaniel

1 kommentar:

  1. Du får ursäkta men jag fattar inte varför folk är så besatta av detta öl. Jag har varit med på flera provningar där vi provat öl från Cantillon och insett att även om detta öl är bra (gör Cantillon något dåligt?) så är det ett av deras sämre öl. Den enda anledningen som jag ser för att skaffa det är för att trejda med amerikaner som är som besatta av det. Ungefär som de är med hypeölet Kaggen (som är ett gott öl men jag föredrar deras stormaktsporter och när det gäller kaggen anser jag Bourbon County Stout vara minst lika bra om inte bättre och tillgängligheten är mycket större). "Don't believe the hype".

    SvaraRadera