fredag, augusti 20, 2010

En trevlig dansk bekantskap, humlig mörk öl!

Nu har jag provat två mitt-i-månaden nyheter och blivit riktigt besviken. Jag ger mig på arbetshästen Amager Brygghus. Jag tror inte jag blivit besviken på deras öl. Nu tar jag fram deras Black Nitro, en välhumlad mörk öl, Black IPA eller om man inte är så förtjust i tautologi, en CDA, Cascadian Dark Ale. Just tautologin tycks vara anledningen till att man inte vill kalla den Black IPA, ett annars funktionellt och väl beskrivande namn.

Just denna öl är bryggd tillsammans med en kompetent kille, Shaun E. Hill som till vardags driver Hill Farmstead Brewery i Vermont. I Göteborg känner vi främst honom genom de olika Grassroots brygder som nått oss, ett bryggeri han startade under sina knappa två år i Danmark.

Inte alldeles otippat kan vi förvänta oss en del amerikanska toner i aromhumlingen utlovas det på etiketten. Ölet håller 7,6%ABV och över 80 IBU.


Amager Brygghus Black Nitro [RB]


Utseende: Högt ljusbrunt skum. Svart vätska, med reservation för att när man håller upp den mot starkt ljus kan man se lite rött i kanten.

Arom: Halvstor doft. Mycket färsk humledoft, särskilt citron och röd grapekött. Lätt syrlighet.

Smak: Lite kallt kaffe, kanske en gissning choklad som förnimmelse av att ölet är mörkt. Annars härlig humlesmak, som i aromen. Citronskal, röd grapefrukt.

Munkänsla: Ganska lätt och torr kropp. Ingen restsötma att tala om. Lite värmande alkohol samtidigt som en fin strävhet sköljer över tungan i slutet av smaken.

Tokgod: Detta gillar jag! Jag sitter redan och planerar hur jag ska plocka på mig lite Mikkeller Beer Hop Breakfast [RB] i Köpenhamn på onsdag, och jag sitter och minns den härliga Stone/BrewDog/Cambridge Juxtaposition Pilsner [Schnille, RB]. Jag gillar att den ser svart ut men beter sig som en ljus IPA. Mikkellern hade en härlig balans mellan den mörka smaken och humlen som jag älskar.

Denna öl kan man ha lite roligt med. Kör en blindprovning med den, med ögonbindel! ROLIGT! Kör en Guinness [RB], Black Nitro och sen en Punk IPA [RB]. Fråga vilken färg ölen har! Till alla tillfällen du hade druckit en IPA passar denna lika bra. Den smakar knappt mörkt alls. Att den håller 80 IBU och 7,6% är svårt att smaka sig till. Sjukt lättdrucken öl.

Ett tips är att dricka den så färsk som möjligt. Håll inte på och lagra denna, jag tror inte den blir bättre. Om du tänker lagra, kom tillbaks när du provar den och berätta vad du tyckte om den lagrad!

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

1 kommentar:

  1. Beer Hop Breakfast fanns på Khioskh för ca 95 danska. Jag stod över, tyckte det var lite för dyrt.

    SvaraRadera