fredag, augusti 06, 2010

North Coast Old Stock Ale 2010

Nu är det dags att stifta bekantskap med den sista (tillgängliga) ölen från måndagssläppet, North Coast Old Stock Ale 2010. Tidigare öl jag provat är:

Bättre: Avery New World Porter
Tokgod: Sierra Nevada Bigfoot 2010
Köpvärd: Nils Oscar Harvest Ale
Kass: Harviestoun Number of the Beast Metal Edition

Förra året köpte vi några flaskor av denna öl. Jag gav nog bort en flaska och har kvar en i förrådet. Carl skrev några rader om den, han verkade älska den. Och Johnny Cash. Nåväl.

Bryggeriet säger att denna öl ska lagras och bara blir bättre med tiden. Det tvivlar jag inte alls på, men jag vill ha en utgångspunkt. När jag provar en flaska igen om några år vill jag kunna gå tillbaka och se på vilket sätt den har förändrats, och om det är till det bättre!

North Coast Old Stock Ale 2010 [RB]


Utseende: Luftigt krämvitt skum som sjunker undan med lite ljud. Helt klar vätska, mörkt bärnsten till ljust röd i färgen. En liten strimla kolsyrebubblor som stiger mot ytan.

Arom: Något stor arom. Torkad frukt (aprikos?) och alkohol. Jag får en association till citrontimjan också. Festligt.

Smak: Som i aromen återfinns söt torkad frukt och en mycket tydlig, nästan dominerande, värmande ton av alkohol. Smaken avslutas med en kryddig ton, som nästan smakar lite sötningsmedel.

Munkänsla: Jag tycker att ölen är känns söt, och halvstor i kroppen. Jag är säker på att alkoholen och den närvarande ganska täta kolsyrningen hjälper upp en del av kroppen från tungan.

Bra: Jag får ge den färska varianten omdömet som betyder "över medel, stabil öl." Jag tycker inte den är tokbra idag. Alkoholen är för dominerande och kolsyrningen balanserar inte med kroppen. Den har en oharmonisk sötma som känns nästan artificiell, om jag ska peta på exakt vad jag inte är så förtjust i. Jag gillar däremot den mer naturliga sötman (som jag tycker smakar ekologiska torkade aprikoser) samt doften av kryddig citron.

Jag tror det kan bli något av detta öl. Det har allt som behövs för att vara ett grymt lagringsöl tror jag. Hur länge lagrar ni era flaskor?

Daniel @SchnilleDaniel

4 kommentarer:

  1. Kan inte annat än att hålla med.. Bra är den, men tyckte den var lite för tamt balanserad o lagom utan att ja riktigt fäste mig vid ngt.. Får bli o ställa undan någon flaska

    SvaraRadera
  2. Tycker att tidigare årgångar har blivit markant bättre efter redan ett halvår. Men det är klart att ju längre desto bättre, om man kan hålla sig....

    SvaraRadera
  3. Jag drack en 2009a för två månader sen och tyckte den var fin då. Visst kändes en gnutta alkohol, men inte störande mycket. Fortfarande mycket söt, men också med mer torkad frukt och då passade det in bättre :)

    SvaraRadera
  4. Öppnade en 2006:a i måndags, tillsammans med en 2006:a BigFoot. Old Stock blir himmelsk på sådär en tre-fyra-fem år, tycker jag. Utvecklas och blir mer komplex och balanserad, enda jag inte riktigt gillar är att sötman inte riktigt viker ner sig, utan ligger kvar och gör ölen lite för jolmig i längden. Men absolut, lagra på bara! :o)

    SvaraRadera