måndag, augusti 23, 2010

DLG: This is Bat Country v1 - provsmakning och utveckling

Ett litet tag sedan hade vi kräftskiva hemma. En mycket trevlig tillställning som vi gjorde knytkalas av. Vi kokade kräftor och gjorde lag och stod för bord och stolar och hus. Vi var tio pers totalt, samtliga mer eller mindre intresserade av goda drycker.

Ett perfekt tillfälle att slita fram ett niolitersfat hembryggd öl och se hur mycket som går ner, det universellt erkända mätmetoden för hur god öl man gjort. All öl gick inte åt så Carl kom förbi en senare dag och provade ölen så att jag kunde få en konkret recension och kunde bolla lite med smakerna fram och tillbaka. Tanken är att detta ska bli min "husöl" som jag brygger för att ha god bjudbira hemma.

Planeringsinlägg,
Brygginlägg.

Gästerna på kräftskivan verkade tycka den var trevlig, detta inkluderar några tjejer varav i alla fall en "inte gillar öl." När Carl kom förbi skrev jag ned vad han sa, i korthet.

Dessa är mina anteckningar till vad Carl sa:

DLG: This Is Bat Country v1 (fat)


Utseende: Lätt grumlig gul vätska, stort gult skum.

Arom: Senapskål, mint, frukt typ aprikos. Persikoskal, pomerans, doftar lite beskt.

Smak: Krispig. Grön humle. Gräs, halm.

Munkänsla: Torr krispig beska. Sötman är som frukt, inte vattnig utan uppfriskande.

Till fatet trycksatte jag med kolsyretub. Jag tappade upp en del på flaska också, vilket jag primade med sockerlag. Ölen från flaska har lite mindre humlearom (tyvärr) men är klarare. Skummet är stort och vitt och det smakar lite sötare. Jag har nog primat med för mycket socker gissar jag. Minskar på det.

Det jag vill förändra till nästa version är att få fastare skum, lite krämigare vätska och mer torrhumling. Till nästa gång slänger jag i de 60g Amarillo som jag planerade att ha denna gång, men inte kunde då jag drabbades av felleverans. Apropå det ska jag spana in Humlegården snart, de fick in en ny leverans av Nya Zeeländsk humle förra veckan - Det kommer lite Riwaka, Nelson Sauvin och Motueka av 2010 års modell! [Länk]

Planen är att brygga så att jag kan ta med en flaska v2 till Helsingborg den 11e september. Denna bryggning hade jag riktigt skoj, utom att jag spillde ut ganska mycket malt på golvet när jag krossade. Jag städade upp malt i en vecka efteråt.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

5 kommentarer:

  1. Wow. Låter helt klart intressant. Finns det en chans för provsmakning? :) Jag är ledig typ hela veckan (inte helgen)..

    SvaraRadera
  2. Du kan få en flaska, men jag är i Köpenhamn ons-fre em. Kan lämna flaska imorrn em/kväll?

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Tjena,

    Låter som en fin öl. När du skriver att det blev för mkt socker, hur många gram tog du per liter?
    Också nyfiken på hur du tänker få till en krämigare vätska, skulle behöva tips själv på det?

    Kul blogg för övrigt...

    // Ulric

    SvaraRadera
  4. En hus-öl. Ja det kanske kan skulle börja med när man har en fatanordning och slipper krångla med flaskor :) Verkade dock som en najs öl. Ses den 11e förresten!

    SvaraRadera
  5. Ser ännu mer fram emot den 11:e nu :) skall bli trevligt att träffas igen!

    SvaraRadera