söndag, augusti 08, 2010

Schnille och Schmak stämmer BrewDog och Mikkeller?

Skip to end for summary in English.

Idag kom Carl förbi för att smaka det som kommer bli min "husöl" och försöka ge mig lite bra kritik och förbättringsförslag på den. Vidare uppdatering om den i nästa vecka! Han har ju nyss kommit hem från Köpenhamn där han hittade några trevliga öl jag bad honom plocka upp.

En och en halv vecka sedan (29/7-2010) läste jag på BrewDogs blogg att de släppt en öl som är en ny sorts samarbete: I Hardcore You. De har helt enkelt tagit två brygder och blandat ihop dem. Brygderna är, som ni kanske känner till, de excellenta ölen:

BrewDog Hardcore IPA [Schnille, RB] + Mikkeller I Beat yoU [Schnille, RB]








Etiketten visar två personer som delar på ett glas under ett träd. Jag tror de med flit gjort etiketten svårfotograferad. Jag hittar ingen enskild vinkel där jag får med all information.

Jag blev direkt sugen på att köpa den och kollade in webshoppen på BrewDog. £26,99 plus £40 frakt för 12 flaskor. 756,50kr, eller 63kr styck. Visst, det är ju inte apadyrt för vad det är, men vill jag verkligen ha 12 flaskor? Principiellt gillar jag inte att betala mer för frakten än för innehållet heller. Tråkigt. Inget köp.

Carl var som sagt i Köpenhamn och hörde av sig. När han var på Ølbutikken såg han en nyanländ låda med I Hardcore You. 40 danska pengar styck, 50,50kr svenska, och bara en flaska. Guld.

Stämning?


Den som följer oss på Schnille och Schmak och mina bryggningsäventyr vet att bryggarnas tjôt, för att använda ett äkta göteborskt uttryck, om att detta är ett helt ny typ av samarbete, kanske inte stämmer. Jag vet inte hur det ser ut historiskt, att bryggare blandar ihop sina brygder, men jag har blandat mina brygder för att skapa en bättre öl.

Jag refererar till en öl jag serverade på mitt bröllop i april 2009, kallad Lucky Blended Ale [Schnille]. De har ju helt klart stulit min idé. För att inte tala om Mikkeller 10 [Schnille, RB] som är en exakt rip-off! Nu ska jag bara hitta en jurist som inte vill ha betalt i förskott för att driva (med?) denna process. Nåväl, medan jag planerar vad jag ska göra med alla pengar, har jag ju faktiskt en öl framför mig!

Mikkeller / BrewDog I Hardcore You [RB]


Utseende: Helt klar, bärnstensfärgad vätska. Smutsvitt skum som lägger sig ganska fort. Inga synliga bubblor i vätskan.

Arom: Halvstor, inbjudande, arom. Citron, physalis, alltså citrusaktig söt doft. Lätt ton av spritighet. Jag hittar en ton av grapeskal också.

Smak: Ganska stor smak. Inledningsvis stor beska som möter upp i munnen. Söt karamell och träig ton. En god del alkohol i smaken. Detta övergår till apelsin och blodgrape. Underliggande finns en sötma.

Munkänsla: Torr i det första smaken. Kroppen blir stor och mycket närvarande för att sedan övergå till en lång beska och en strävhet på tungan. Kolsyrningen är liten, men tillsammans med alkoholen lyfter den upp en del beska från tungan. Mycket beska består.

Tokgod: Denna är riktigt bra, även om jag tycker alkoholtonen är lite för närvarande. Hinkbarheten är låg. Till och med en humleälskare som jag tycker att I Hardcore You är en riktigt rivig besk jäkla öl. Jag tyckte nog att de enskilda ölen var mer balanserade, och jag föredrar nog att dricka dem enskilt. Detta sagt så älskar jag I Hardcore You ändå.

Detta är tokfärsk dubbel-IPA i amerikansk stil. Köp om du gillar stilen, annars kommer du nog inte gilla den. Vi stämmer nog inte BrewDog och Mikkeller ändå, när jag tänker efter. Jag vill ju inte dränera deras ekonomiska möjligheter att förse oss med grym öl!


Daniel @SchnilleDaniel


Quick summary in English:

The beer was great, I was considering sueing because I once mixed two beers together, but decided that Mikkeller and BrewDog should keep their financial strengths so they can keep brewing awesome beer for me.

2 kommentarer:

  1. Att blanda öl har gjorts förut. Men att först blanda och sedan torrhumla en gång till? Det är väl det som är det nya med den här.

    SvaraRadera
  2. Mengbier är ett gammalt begrepp från Belgien vilket betyder blandöl. Exempelvis så är Kapittel Dubbel hälften Pater och hälften Prior, Blauwersbier hälften Watou's Wit och hälften en sorts blond, båda från Van Eecke. Det finns många exempel även i dag, särskilt som det gick lite mode i Reuss för ett par år sedan.

    När man drygar ut sin hemgjorda lambik med lite "finare" köpt ale heter det Reuss.

    SvaraRadera