måndag, augusti 02, 2010

Dagens inköp + öl och synlighet

Den 2 augusti 2010, klockan 11.30, bara 90 minuter efter att Systembolaget öppnat kunde jag ta mig till min lokala butik, på Karl Johansgatan i Göteborg. Samtliga öl skulle finnas inne och jag tänkte att det skulle vara lugnt, det är ju i butiken i Nordstan den stora åtgången är.

Tji fick jag! När jag kom fram till hyllan stod det en man med de sista tre Bigfoot och de sista trettio Old Stock. Han skulle köpa till minst en kompis till också. Jahapp. Jag plockar på mig några Avery New World Porter och en Number of the Beast, det skulle jag ju ha ändå. Mannen som köpte det sista av de andra ölen var inte så sugen på att bli av med sina Bigfoot men däremot kunde ett samtal förtälja att en kompis redan hade köpt Old Stock, så där ställde han tillbaka ett gäng. Jag tog några flaskor och började planera.

Carl hade varit i Nordstan, åkt hem och var nu på väg att göra andra saker, han kunde alltså inte köpa mig några Bigfoot. Då kom jag på att jag ju faktiskt länkar till lagersaldosidan i mina inköpslisteinlägg, och att jag gör det av en anledning! Det är ingen realtidsuppdatering men det kan ge en fingervisning om åtgången i alla fall.

Jag tog bilen till det Systembolag som låg tillräckligt nära och inte verkar ha haft en lika strykande åtgång på öl och köpte deras sista Bigfoot och en Nils Oscar Harvest Ale, för det glömde jag göra innan. Klockan 12:01 är allt inköpt och klart, då Coopers Vintage Ale inte kommer förrän den 13e augusti enligt kundtjänsten.



Detta har hänt några gånger på sistone, att ölen tagit slut tidigt den första försäljningsdagen. Det är ett intressant fenomen som börjar likna de exklusiva vin- och whiskysläppen fast i mikroformat. Man måste vara på plats tidigt för att vara garanterad tillgång. Detta är ju trist, för det gör det svårare för mig att köpa min öl "i lugn och ro" men jag tycker det är ett trevligt tecken allmänt då det betyder att ölkulturen sprider sig till fler människor än innan och att detta kan borga för att vi får se större mängder av och ett större urval av kvalitetsöl på vårt kära monopol.

Tillägg 2010-08-02 20:00: Det var visst lika bra åtgång på Bigfoot förra året enligt Carl.

Apropå ölkultur uppmärksammade Uppsala Nya Tidning i lördags att det varit Ölets dag på Lövstabruk [UNT, Lövstaölets Vänner@SchnilleDaniel]. Bra och roligt att det avhålls lite hembryggarfestivaler och mycket trevligt att det uppmärksammas i lokala medier. Jag tror detta hjälper till att göra ölen som finkultur mer synlig för gemene man, inte bara vi ölnördar.

Tillägg 2010-08-02 21:11: DN tycker visst att Avery New World Porter är den godaste av dessa öl. Tur att det inte släpps någon eurolager med medelstor beska i PET-flaska i samma släpp, då hade väl den fått platsen godast. Ja, jag är bitter.

Daniel @SchnilleDaniel

9 kommentarer:

  1. Det känns nästan som om bolagsbutikerna får börja ransore som de gjorde på mackmyra-släppen. Alla oms står på plats när de öppnar får en biljett som är = med rätten att köpa en flaska. Sen om det blir några över så delas dessa bland de som vill ha.

    SvaraRadera
  2. Jag fick en låda Bigfoot nyss och kan även meddela att vissa butiker har fulat sig. Regeringsgatan hade fått 240 tills idag men har över 200 till som är på ingång under veckan enligt en kompis som gluttade lite i bolagets dator då han försökte boka en låda från en annan butik i stan. Så snacka med dem och se om de kommer få in några fler. Här vart det annars rätt seg åtgång. Jag var den första att plocka på mig nyheter på ett av de närmre, större, bolagen och där vart det fullt av allt för tillfället.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar det att du sätter ord på känslan att "... köpa 'min öl' i lugn och ro ..." och håller med om att även om chansen finns att man inte får tag på det man önskar så är det kul med det ökade intresset. Än så länge slipper man i och för sig "vinrushen" som idag på Nordstan då jag bara behövde trängas med tre andra vid ölhyllan. Köpen gjorda och nöjd är jag :)

    SvaraRadera
  4. (citat Daniel)"..men jag tycker det är ett trevligt tecken allmänt då det betyder att ölkulturen sprider sig till fler människor än innan.. "


    Jag är inte så säker på det. Jag tycker snarare att de verkar som om hamstringen ökar istället. Det är samma folk som alltid, men alla börjar bli rädda för "att bli utan" och tankar som att "jag köper och provar en, och köper fler om den var bra" byts mot "bäst att köpa 5 på en gång.... men hmmm inte såå dyra faktisk, kanske bäst att ta 10". Intresset för att lagra öl har ju också ökat lavinartat, vilket gör att folk köper på sig rejält.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det nog lite som Calle säger: att det finns ett fåtal personer som köper 10-20 flaskor var (eller 30 som du skrev i inlägget). Lite tråkigt.

    SvaraRadera
  6. Jag var ner på systemet i nordstan idag, fanns varken bigfoot eller new world porter. Surt som faen! Jag hörde rykten om att det skulle komma in fler i veckan men det är ju riktigt surt att jag jobbar fram till 16-17 varje dag så kommer säkert vara slut igen om dem får in fler.

    SvaraRadera
  7. Borde gå att få in fler av de som tagit slut, det lär ju finnas en hel del öl på depåerna? Jag fick veta att det var 2-3 lådor Bigfoot till på ingång till butiken här i Falun, och då finns det ändå kvar 31 efter första försäljningsdagen.

    SvaraRadera
  8. Själv köpte jag fyra flaskor bigfoot och fick ändå lite dåligt samvete för att någon stackare kanske inte får smaka alls... Känns lite bättre nu när jag ser att vissa köper lådvis.

    SvaraRadera
  9. Men en titt på systemagenten visar att det finns en hel del kvar av alla sorter. Om det är slut i butiken, be dem ta hem eller ta från annan butik. Jag har tänkt prova alla sorter trots att jag inte kommit hem från semestern än, är övertygad om att det fortfarande finns flaskor kvar på måndag.

    -Jimmy

    SvaraRadera