lördag, augusti 07, 2010

Köpenhamn dag 1



Dagen började med en helt ölfri lunch på smørebrødsinstitutionen Ida Davidsen. Endast masslager fanns i ölväg. Då dricker jag hellre vatten. Smørebrøden var riktigt goda och välfyllda. "Kan innehålla spår av bröd." Kombinationen gris, äpple, stekt lök och salt skysås var riktigt fin.

Fångsten från Fish n Beer.

Ett besök på Fish n Beer stod på tur. Bussturen från Köpenhamn C till Tycho Brahes Allé gick smidigt. Och ett gäng trevliga öl blev det. Priserna låg i samma nivå som Ølbutikken och Barleywine men hamnade strax under med 10% rabatt till svenska ölentusiaster - tackar tackar. Något för Systembolaget?

Vägen tillbaka till centralen varifrån vi skulle ta oss vidare till Ølbutikken visade sig vara mer äventyrlig. Efter några minuters bussresa låter det PANG! Jag ser mig om efter människor som skriker och någon med vapen. Riktigt så illa var det dock inte. Någon viftar åt bussen som stannar. Ett däck har smällt av. Turligt nog hade vi stannat nära tunnelbanan. Med 20 minuter kvar till stängning lyckades jag ta mig till Ølbutikken.

På Ølbutikken blev det en hel del inhandlat. Utbudet är enormt, räknat i kvalitetsöl. De är nog en av de få affärerna jag känner till där man kan blunda och välja något utan att behöva oroa sig för att bli missnöjd.

Vid sidan om kassan stod ett par kartonger. Brewdog/Mikkeller I Hardcore You hade anlänt samma dag. Ölen är en blandning av Brewdogs Hardcore IPA [Schnille / RB] och Mikkellers I Beat yoU [Schnille / RB] som torrhumlats ytterligare en gång. "Gott + gott + humle" måste ju bli = väldigt gott.

En hel del annat blev det också. Tyvärr fanns det inte 8 stora flaskor Saison Dupont utan endast en. Efter att ha rådfrågat butiksinnehavaren Jeppe aka "The Evil Twin" blev det istället 8 st Moinette Biologique från samma bryggeri.

I min iver plockade jag på mig en Goose Island Bourbon County Stout trots att jag redan köpt en på Fish n Beer. En att dricka nu och en till vintern. Ett tämligen lyckat felköp!

Middagen avnjöts på den italienska restaurangen Scarpetta ca fem minuters promenad från centralen. Fem riktigt goda rätter för 275 danska tycker jag var riktigt prisvärt för att vara Köpenhamn. Restaurangen är ett hett tips om du dragit runt med tjejen/killen på ölbutiker hela dagen. Till maten drack jag den ölen de hade: Gourmetbryggeriet Pilzner. Köpvärd: Verkligen inget särskilt men den svalkade väl och hade inga felsmaker.

Kvällen avrundades på Mikkeller Bar. 15 fat där Mikkellers egna öl tog upp 10 och övriga fem gästades av Brewdog, Cantillon, Nøgne, Southern Tier och Andechs. För den som inte är nöjd med det som står på för dagen finns det ett flaskutbud där innehållet inte lär göra någon besviken. Flaskpriserna är dock en annan femma då de är tämligen höga. Nästan alla fatöl kostade 35 danska för 25 cl. Mikkeller måste gilla siffran 35 då både korvarna och chipsen kostade 35 de med. Inredningen är skandinaviskt sparsmakad där allt går i svartvitt, till och med toaletten.

Ölbaren rekommenderas till alla som har vägarna förbi den danska huvudstaden, även om omsättningen på faten verkade något låg. Jag må ha blivit riktigt kräsen men tyckte att både Brewdog Hardcore IPA och Nøgne Ø # 100 var för trötta.

7 kommentarer:

  1. Både Nögne och Hardcore har varit igång i max 4 dgr så det verkar väldigt underligt att de skulle hunnit bli riktigt trötta på den tiden. Apropå omsättningen på fat så är min uppfattning att den är väldigt hög. Det är ytterst sällan som något finns mer än några dagar. Druckit för många big worse innan du gick på humlebomberna?

    SvaraRadera
  2. Det är möjligt att Nøgne Ø # 100 helt enkelt inte föll mig i smaken. Jag vet nämligen inte om jag har druckit den helt ny. Hardcore har jag däremot druckit nypåkopplad och saknade nu en hel del av frukten.

    Tyvärr är det väll så att öl som vilar på sin torrhumling tappar väldigt snabbt. Victor har skrivit en mycket intressant artikel om humle där de lättflyktiga terpenerna (arom- och smakämnena) beskrivs.

    Att jag blivit allt för kräsen hör självklart också till saken.

    SvaraRadera
  3. Scarpetta låter som ett trevlig ställe, får se till att besöka dem vid tillfälle. Köpenhamn är förstås alltid trevlig, jag vill dit nu! :)

    SvaraRadera
  4. När det gäller smørrebrød rekommenderar jag Tivolihallen snett bakom rådhuset: Billigare än Ida och öl från Carlsberg och något mikrobryggeri.

    SvaraRadera
  5. Grymma öl men hur kunde du skippa DORIS (BORIS storasyrra)från Hoppin Frog och den helsköna megatorrhumlade imperial stouten Night Stalker från Goose?!

    Jaja det är inte lätt att få med allt.

    SvaraRadera
  6. Kan man köpa för många Bourbon County Stout? :)

    SvaraRadera
  7. @Weine: Jag tänkte på både DORIS och Nightstalker. Samtidigt hade jag redan plockat till mig för mycket. Lider både av plats- och pengabrist. Får se om jag kan hålla mig eller om jag ska skicka med Daniel en beställning.

    @Adam_B: Ja, det var det där med plats och pengar ;)

    SvaraRadera