lördag, augusti 21, 2010

Konkret avrundning av 16 augustinyheterna - Abstrakt AB:02

Jag har provat mig genom mitt-i-månadensläppet med mycket varierade resultat! Det började ganska uselt med att Amanda räddade en öl från sämsta betyget till gårdagens svarte dansk som noterade nästhögsta!

Inget särskilt: Sierra Nevada Southern Hemisphere Harvest [Schnille]
Inget särskilt: Det Lille Bryggeri Nelson Sauvin Pale Ale [Schnille]
Bättre: Amager Brygghus Nitro [Schnille]
Tokgod: Amager Brygghus Black Nitro [Schnille]

BrewDog började i april i år med en serie öl de kallar Abstrakt. Tanken är att göra öl som flyttar gränserna mellan stiler och att ölen bara görs en gång och då i ganska små serier. Små serier för dessa killar handlar om 3600 flaskor à 375ml. Jag fick tag på flaska nr 3456.

Denna öl kommer med kork som ska vrängas ur, efter man skruvat loss metallpluppen av gammal (champagne-) hävd brukar man få skruva sex varv. Här bryter BrewDog mot konventionen och rör upp gamla förlegade traditioner genom att kräva inte mindre än NIO varv innan toppen är loss! Rebels of brewing! Yeah!



Det finns de som väljer att spara på denna öl för att prova den vid senare tillfälle. Jag är nyfiken på hur den blir, så jag kommer tycka det är skoj att läsa om den i framtiden. För min egen dricker jag den färsk. Jag förklarar gärna varför. Abstrakt 02 är en imperial red ale som är torrhumlad tre gånger, enligt beskrivningen. Jag vill känna karaktären av torrhumlingen som är lättflyktig till sin natur.

BrewDog Abstrakt AB:02 [RB]


Utseende: Klar ljusbrun till smutsorange färg. Högt luftigt orangevitt skum som lägger sig snabbt. Lite synlig kolsyrning som stiger till ytan.

Arom: Ganska stor arom, sötsyrlig doft. Hö, apelsin och lite typ kryddnejlika. Lite alkohol i doften men inte alls så dominerande som i smaken.

Smak: Stor smak. Efter den första smaken av hö kommer alkoholen att dominera smaken. Bredvid alkoholen finns en trevlig sötma och en pepprig ton. Avslutningen är apelsin och russin, i det sista en lätt ton av brända mandlar.

Munkänsla: Kroppen är torr och närvarande, men med en del sötma i smaken. Kolsyrningen är lätt. Vätskan är nästan oljig. Jag känner att det är välhumlat och troligen många IBU, men denna öl är riktigt balanserad vad gäller beskan.

Tokgod: Det är ingen hemlighet att jag gillar tokhumlad öl. Denna öl är tokhumlad så utgångspunkten är given. Sen är det bara en fråga hur mycket jag gillar ölen. Jag tycker ölen är välkomponerad och sympatisk. Alkoholen tar stor plats (som förväntat med 16%) men det finns humlearom, sötma, beska och kolsyrning som avleder från spritigheten. Skulle man skapa stilen Imperial Red Ale, som denna sägs vara, tror jag detta är en hyggligt bra tolkning!

Nu blir jag faktiskt lite nyfiken på hur denna smakar om ett tag. Spritigheten och sötman torde gifta sig lite och beskan komma fram. Humlearomen blir ett minne blott. Denna öl kan nog lagras men jag är glad att jag drack min nu!


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

2 kommentarer:

  1. Är inte Imperial Red Ale vad typ hälften av alla Lagunitas öl är? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den också när jag fick testa den för lite mer än en månad sedan. Dock inget jag skulle uppskatta att dricka en hel flaska av, men varför inte dela med en eller två vänner?

    SvaraRadera