måndag, augusti 23, 2010

Ensam hemma med Hel & Verdoemenis Misto B.A.

I lördags var det tänkt att jag skulle på traditionsenlig garagetaksfest i grannskapet. Ett återfall av halsfluss gjorde att jag istället valde att stanna hemma ensam. För att stilla min frustration över att bakterierna kommit tillbaka och för att hålla ut tills idag då jag ska till doktorn för medicin kändes öl och mat som ett lämpligt plåster på såren. Tur att jag fortfarande kan svälja trots att mitt halsont är klart irriterande.

Maten som lagades var ryggbiff med egen klyftpotatis, körsbärstomater och lök i ugn samt bearnaisesås. Till det passade Mikkeller / BrewDog I Hardcore You [Schnille] perfekt. Humlen lyfte smakerna i maten och kroppen stod pall för den kraftiga köttbiten.

I kylen stod en bit kolapaj kvar från fredagens kräftskiva. Till det borde en imperial stout passa fint. När jag var i Köpenhamn för ett par veckor sedan köpte jag några småflaskor från de Molen. 18 cl passar helt utmärkt när man ska dricka själv. Då känns det onödigt att dricka mer, i alla fall om det rör sig om imperial stout eller barleywine. En av småflaskorna köpte jag på rekommendation av Jeppe på Ølbutikken: De Molen Hel & Verdoemenis Misto B.A. Ölen är en fatlagrad version av Hel & Verdoemenis där fat från Wild Turkey, Austin Nichols och nya kolade bourbonfat har använts. Det låter lovande.

De Molen Hel & Verdoemenis Misto B.A.

Doft: Här doftar det mörker, rakt ner i avgrunden. Jag fullkomligt sugs ner i ölen. Som att titta ner i en djup brunn eller ut för ett högt stup. Bara lite till, trots risken att ramla ner. Trä tillsammans med espresso och bitter choklad fyller hela näsan. Ovanpå det ligger kola och portvin. Underbart.

Smak: Smaken är riktigt kompakt. Det är ganska sotigt. Kolan finns här men är tämligen bränd. Alkoholen värmer och lyfter smakerna. Efter ett tag tränger portvinet fram. Beskan är medelhög men väl inbäddad.

Munkänsla: Vätskan är fyllig, len och lite kletig.

En upplevelse: Den här passade mig perfekt. Ska se om Daniel får plats med en när han ska till Köpenhamn i veckan. Snacka om en öl med dragningskraft.

Hur passade den till kolakakan då? Som väntat - klockrent. Sötman och kolatonen i ölen förstärktes och ölen blev något lenare. Mums.

Har du missat att Schnille finns på Facebook? Gå in på facebook.com/schnille.schmak eller tryck på "Gilla-knappen" till höger för att inte missa några av uppdateringarna.

2 kommentarer:

  1. Va glad jag känner mig att jag avstod denna då jag tyckte 40 danska var lite väl för 18 cl..

    Nej, jag är inte särskilt nöjd över det beslutet.

    Köpte däremot Hel & Verdoemnis Black Jack. För samma pris, antar jag. Ibland har man dumma saker för sig.

    SvaraRadera
  2. Grattis Dempa jag tyckte att Black Jacken var bättre fast Misto är ju inte så dum den heller :)

    SvaraRadera