söndag, augusti 29, 2010

Mikkeller Drink’in the Sun 10

Jag är ständigt på jakt efter bra alkoholsvaga öl. Visst är det gott med imperial stouts och dubbel IPA, men inte mitt i veckan. Man kan heller inte dricka så många innan både smaklökarna och vettet trubbas av. Även om det skulle vara helg.

Tyvärr är det inte helt enkelt då alkohol är smakbärande och lågalkoholhaltig öl därför brukar vara tämligen blaskig och tråkig. Dessutom är det dyrt att göra riktigt bra öl. Ska du ha bra ingredienser i stora mängder kostar det en slant. De flesta har svårt för att betala lika mycket för en öl på upp till 3,5 % som en kring 5-6 %.

För den som letar, och är beredd att betala finns det en del bra alkoholsvaga öl. Vi har redan skrivit om ett gäng. Till de bättre hör:


BrewDog How to disappear completely
BrewDog Nanny State [Video / Text]
Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare
Dugges Rudolf 3,5%

Ølbutikken i Köpenhamn hittade jag ytterligare en alkoholsvag öl jag inte testat tidigare: Mikkeller Drink’in the Sun 10. Det är en välhumlad veteöl som är gjord för att fylla det svalkande behovet sommartid.


Mikkeller Drink’in the Sun 10

Doft: Humle! Att en alkoholsvag öl kan dofta så här mycket är alldeles fantastiskt. Tropiska frukter i form av apelsin, aprikos och solmogen grape. Det är sött och lite syrligt. Det finns även lite vitt bröd. Lätta vetetoner.

Smak: Är det här verkligen bara 2,8 %? Jag måste titta efter. Nej, jag hade fel. Det är hela 2,9 %.

Även smaken är riktigt fruktig där de tropiska frukterna från doften återkommer. Beskan är krispig och medellätt. Den dröjer sig kvar länge. Precis på slutet kommer en lätt lakritston fram.

Munkänsla: Munkänslan är lätt men ändå inte vattning. Beskan fyller ut. Livlig kolsyra.

Bättre: Ja, den här ställer sig helt klart till samlingen ovan. Faktiskt lite bättre än de andra, men når inte hela vägen fram till tokgod.

3 kommentarer:

  1. Testa Oceanbryggeriets Ljusa nästa gång... finns på ICA Maxi i närheten av bryggeriet

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Ja, den står på tur. Ska köpa den nästa gång jag har vägarna förbi ICA Focus, där den också ska finnas.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte också nämna Ocean Ljusa. Blev positivt överaskad av den, smakar otroligt mycket mer än sina 2.8%. Blev lurad av Malt&Humle-Fredrik och trodde jag drack en starköl, och har själv lyckats lura folk i efterhand.

    SvaraRadera