söndag, juli 19, 2009

Tips till Kungahälla Medeltidsdagar

Nu i helgen har det varit Kungahälla Medeltidsdagar. Ett skoj litet arrangemang på Bohus Fästning. Förra året var jag och Amanda med och jobbade lite som volontärer. Ganska kul. Jag är inte sån som tycker det är skitkul att klä ut mig och gå omkring och leva ut en viss tidsålder, men att stå och jobba bar och kränga käk var kul.

Detta år hade vi svårare att fixa hundvakt så det blev bara Amanda som ställde upp, jag stannade hemma med hund. Inte så illa det heller. Då slog det mig. Och Amanda kom hem och berättade om ungefär samma sak.

Förra året hade de försäljning av öl, cider, vin och lite alkoholfritt. I år samma sak. Varför säljer man inte lite tidstypiska dricka? Typ mjöd och dricku och så. Då blev jag lite bitter över den svenska alkohollagstiftningen. Hade den varit lite generösare kunde jag släpat med lite av min egen Dricku och krängt där. Tjäna lite slantar och folk får en tidstypisk alkoholhaltig dryck.

Nu är det inte så, utan man måste ha tillstånd för att tillverka alkohol för kommersiellt syfte och sen också för att förvara det, som jag fattar. Har hört något om 25.000kr för vardera tillstånd. Dyrt.

Då kom nästa tanke, licensbryggning. Äh, jobbigt. Sen kom nästa tanke. När vi var på Stockholm Beer & Whisky förra året smakade vi ju ett helt gäng mjödar. Sigtuna Brygghus har ju en, som till och med säljs på bolagets beställningssortiment. Mjödhamnen har ett gäng vinmjödar som också säljs där, samt Sagoviner Select.


Visst, jag gillade inte Sigtunas, men om de gör en ny brygd av den och ser till att Kungahälla kan köpa in den på fat skulle det nog höja arrangemanget lite! Personligen tyckte jag mycket bättre om vinmjöden, vi provade dem från Mjödhamnen.

Mitt tips till arrangörerna då:

Köp in mjöd och servera! Det är gott och lite kul också! Sen kan ni ju snacka med någon bryggare om de är sugna på att göra en omgång dricku, sahti eller något annat skoj och personligt till er. Visst, det blir dyrare än spendrups fat eller vad ni har, men så otroligt mycket roligare och ett bra komplement!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar