fredag, juli 24, 2009

Cantillon Rosé De Gambrinus

För att fylla min surölsabstinens tog jag mig till 3 små rum som brukar ha gott om roliga belgare. Där hittade jag en lambic från favoritbryggeriet Cantillon som jag fortfarande inte hade testat; Rosé De Gambrinus. Det är en fruktlambic där hallon (framboise) har fått ligga med i faten. Efter körsbär tror jag att hallon är valigast i fruktlambicar. Utöver det gör Cantillon även versioner med olika vindruvor, blåbär (för Ølbutikken) och hjortron (tillfälligt för Akkurat).

Senast jag var i Köpenhamn stod jag i Ølbutikken med en 75 cl Rosé de Gambrinus i handen men valde två småflaskor, Saint Lamvinus och Vigneronne, istället. Både plats- och pengabrist tvingade fram det valet.

Jag vet inte hur gammal flaskan från 3 små rum var. Först när jag hade satt mig kom jag på att jag borde bett Reza om korken, vilken han tyvärr hann slänga. Flaskan gick i alla fall ut 2008, så den lär ha haft ett antal år på nacken.


Cantillon Rosé De Gambrinus
Doften är medelstor, i alla fall i jämförelse med vad man brukar få från en Cantillon-flaska. Hallonen är trots ålder fortfarande tydliga. De blandas på ett angenämt sätt upp med citronsaft och en gnutta vitvinsvinäger. Funken finns där i bakgrunden men är klart svagare än vad jag hade väntat mig. Finns bara knappt märkbara toner av vått hö.

Smaken är ganska stor och syrlig, dock inte lika kraftig som i krieken. Osötad hallonjuice tillsammans med lite fräsch citronsaft. Även om hallonen är märkbara så hade jag hoppats på mer. I avslutningen kommer en lätt kärnbeska som när man tuggar sönder de där pyttesmå hallonkärnorna. Eftersmaken är lång, torr och mycket frisk.

Fylligheten är lätt till medel och kolsyran knappt märkbar.

Bättre: En riktigt trevlig lambic, även om jag inte kan låta bli att önska att den hade varit ännu skarpare i syra och frukt. Tror att jag föredrar mina fruktlambicar unga där frukten tillåts ta mer plats.

Då Systembolaget inte har några planer för tillfället på öl från Cantillon har jag skickat in en förfrågan om privatimport av lite olika Cantillon-öl. Får se vad de kan ordna och hur mycket de vill ha betalt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar