fredag, juli 17, 2009

Frisk IPA och underbar porter på Haket

Det har inte blivit något bloggande alls för mig på sistone. Daniel har fått stå för hela fiolen. Det har inte blivit mindre öl än vanligt men jag har tagit semester från internet i några veckor. Nu kliar det i bloggfingrarna igen.

De senaste veckorna har Haket besökts flitigt. Senast tillsammans med Daniel & co. Där drack jag för första gången Oceanbryggeriets IPA. En mycket trevlig bekantskap som passade finfint ute i solen på uteserveringen. Riktigt frisk smak med gott om färska humlekottar, gran och aprikos i både doft och smak. En lagom kraftig beska lockade till fler läskande klunkar. Perfekt medelstor kropp för den gassande solen.
 

Den stora behållningen var dock, som Daniel nämnt, Ølfabrikken Porter från 2005. Det är inte helt utan att tänka efter först som jag skriver om den. Varför är det egentligen jag knappar ner mina tankar på en ölblogg? Och varför startade vi en dryckesförening på skolan? Ölbloggandet brukar jag förklarar som rent egoistiskt då det hjälper mig att komma ihåg vad jag dricker. Dryckesföreningen brukar jag förklara som mer filantropiskt då syftet är att sprida dryckeskunskap och -intresse till andra. Antagligen ligger anledningen till bloggen och föreningen någonstans mittemellan. Egoisten på ena axeln säger att jag borde hålla tyst om my precious Porter från Ølfabrikken. 125 kr flaskan är nämligen ett kap utan dess like! Och det finns inte särskilt många flaskor kvar. Om folk läser om den och dricker den på Haket blir det ju färre flaskor kvar till mig. Samtidigt påpekar filantropen på andra axeln att Haket lär fortsätta med sin humana och smått filantropiska prissättning om fler går dit och dricker kvalitetsöl. Förhoppningsvis dricks den av någon som ännu inte är ölnörd men som uppskattar den och blir intresserad av mer rolig öl. Ju fler ölintresserade människor desto lättare blir det för alla duktiga mikrobryggare världen runt. Slutsatsen blir alltså att det blir bäst resultat om egoisten och filantropen samarbetar; mer öl - till alla.

Ølfabrikken Porter 2005 (flaska)
Doften är härligt kompakt och riktigt tung. En massa dofter samspelar för att skapa en riktigt komplex arom. Kaffe och mörk choklad regerar tillsammans med rök och lakrits. Det finns även fikon, vanilj och lite körsbär. Man blir alldeles salig. Det är dock inte så att någon doft tar i så att den spricker utan alla dofter får vara med.

Smaken är om möjligt ännu bättre. Ungefär som i doften, fast mer. Mycket mer. Än en gång slås jag av hur väl de olika komponenterna samspelar. Detsamma gäller för munkänslan som svarar upp med en rejäl fyllighet.

En upplevelse!: För 125 spänn på krogen blir betyget enkelt!

Ølfabrikken porter finns även i burkform. Den är bra men väsensskild. Istället för en fullpoängare får man en bra och inköpt i Danmark för kring 8 danska rejält prisvärd porter. Stabil men inget man skriver hem om.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar