torsdag, juli 09, 2009

Kul öl på AW; Bishops Järntorget & Haket

Igår jobbade jag, vilket kvalificerade mig till en after work! Gott. Carl var på Haket runt kl 17, men när jag slutade kl 20 hade han åkt hem. Då stack vi till Bishops Järntorget istället. Eftersom det var AW gjorde jag inte särskilda noteringar, utan jag skriver bara om mina generella intryck.

Jag har ju tidigare varit mindre än entusiastisk till Bishops, men detta ändrades igår. Jag har fått känslan att det tar så lång tid att beställa och att det är otroligt dyrt. Nu var det ju inte skitbilligt, men jag taktikade och tog galopper. Typ vinglas då. Mindre mängd, men det betyder att jag kan prova fler!

Först gick jag på Ölands Biljardbira. Men jag undrar nu om det verkligen var det jag fick. Jag läser på Ratebeer och Ofiltrerat att den är mörk. Den jag fick var ljus. Lite grumlig och ljus. Underligt. Undrar vad jag drack egentligen, när jag jämför lite mentalt liknade den en Närke Slättöl jag provade senare på Haket. Båda skummade lika mycket och hade samma friska trevliga smak. Felmärkt kran på Bishops?

Efter detta provade jag en Ocean Eko Pale Ale. Trevlig ale, men jag föredrar nog mina ljusa ale lite ljusare. Jag tror det är där mitt problem ligger. Detta har jag märkt med mina egna öl, att jag vill ha ljusa ljusa öl och mörka mörka öl. Inte så mycket mörka ljusa öl. Båda dessa första galopper kostade mig 39kr stycket.

Jag beställde in en club sandwich, vilken väl får sägas vara dagens besvikelse. Rostad bröd med några skivor misshandlad kycklingfilé. Generöst med pommes, det är ju gott i alla fall. Men priset 142 är väl att ta i. Till maten tog jag en galopp Oceanbryggeriet Porter. Ah, vilka härliga aromer. Choklad, bränt. Smakade underbart tillsammans med mina pommes. Denna härliga brygd ska jag dricka igen! 27kr för en galopp tycker jag är rimligt för denna porter också.

Det som slog mig denna dag jag var på Bishops var personalens tempo. De jobbade på riktigt bra! Det blev inga långa köer som det kan bli och vi kände oss sedda. De hade till och med tid att fråga om jag ville ha en till öl, innan jag visste att jag själv ville det. Då var ändå uteserveringen full och lokalen halvfull så det var inte ont om gäster. Kul att se bra service!

Så vidare till Haket där jag hade ringt och frågat vad som fanns på fat. Dugges Johannas Bästa och Närke Slättöl. Visst, dit ska vi. Jag har provat Johannas Bästa på flaska tidigare och är ganska förtjust i den. Närke Slättöl är ju inte så dum den heller.

Väl där var det någon elak jävel som tagit den sista Dugges, och Slättölen smakade underligt bekant. Så kan det gå. Jag avslutade med en Bios Kriek och avslutade men en Mikkeller Drikkeriget DIPA. Jag var på väg efter Krieken men började snacka med en trevlig stammis så jag slog till på DIPAn som jag varit sugen på ett bra tag. De hade den på fat på Ørsted Ølbar när vi var i Köpenhamn men då valde jag den inte. Dum dum dum.

Trevligt ljust utseende, mumsigt skum. Stor smak, balanserad humle- och kropp. Shit vad den är god, den ska jag också prova igen.

Jag gillar Haket. Schysst öl till vettiga priser. När jag kom dit satt ett irländskt band och repade. Bara en sån sak, vi ska spela lite musik och repa lite. Vi gillar öl. Vi går till Haket och dricker öl och repar. Skitkul!

Sen var det en liten grupp ungdomar på uteserveringen som sedermera kom in och satte sig. Min uppfattning var att de väl var ganska nyss fyllda, men jag är skitdålig på att se ålder på folk. Då kan man (jag) ju tänka sig att de ska "sitta och supa fulöl" för att bli fulla. Icke, de tog in Oceanbryggeriets flaskor och satt och snattrade om ölen. Kul!

Efter detta och ett samtal med stammisen blev det att cykla hem i regnet. Det var inte kul, men totalt var det värt det.

Jag går nog tillbaks till båda dessa ställen, särskilt Haket. De hade visst haft besök av Marc på Brill och skulle få in lite Beer Here inom kort. Jag ser fram mot det!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar