söndag, juli 19, 2009

Projekt Dricku. Färdig.

Jag ser inte så mycket fram mot detta.

Jag smakade på sötvörten. Inte så god.

Smakade på den färdigjästa drycken. Verkligen inte god.

Torrenbärade. Lät dra lääänge. Ville inte smaka. Rädd för att det skulle smaka illa.

Hällde över för att prima med socker och buteljera, smakade igen. Sådär. Förbättring alltså! Det finns hopp.

Jag funderade länge huruvida "riktig" Dricku hade kolsyra. Troligen inte. Troligen mer som en real ale. Men efter att ha smakat på drycken visste jag att jag behövde mycket kolsyra för att bära upp smaken. Det skulle bara bli äckligt annars.

Nu är drycken klar, den har stått några veckor sedan buteljering. Jag smakar. Jag ser till att inte vara helt nykter när jag börjar. Bedöva smaklökarna lite. Jag ser till att ha en backupdryck om det skulle vara allt för illa. I detta fall en Shipyard Imperial Porter. Denna dryck har jag inte smakat men alla har sagt att den är lite menlös. Bra att skölja ner med. Jag häller nu upp och provar. Hoppas hoppas.

DLG: Dryck typ Dricku

Utseende: Lätt grumlad, bärnstensfärgad vätska. Luftigt vitt skum som faller tillbaka.

Arom: Liten arom. Enbär och enbuske. Mycket lätt rökt karaktär. Lätt syrlighet.

Smak: Tydlig smak av typ syrlig rökighet. Trevlig lätt sötma med lite enbärskaraktär. Någon eftersmak av typ aprikos. Jag tror det är min hussmak som spökar. Jag ska jobba lite för att bli av med denna, jag gillar den inte riktigt men det går ner ändå.

Munkänsla: Lätt kropp, tät kolsyrning och lätt syrlighet gör att den liksom slinker ner.

Till slut är jag bra nöjd. Den här var inte alls så äcklig som jag trodde, snarare lite rolig. Å andra sidan testade en kompis den. Hon har smakat dricku förut, och detta var bättre än vanlig dricku. Nu tyckte hon att dricku smakade äcklig bakdel av åsna. Och mitt var bättre! Hrm. Imponerande, eller inte. Whatever.

Jag var beredd att hälla denna i vasken, som jag gjorde med Hoegaarden Rosée, men jag dricker nog upp den.

Jag märker att min "hussmak" inte har med humlen att göra, jag funderar om det är lite malt kanske. Jag ska testa att göra en single malt på Maris Otter Pale Ale malt. Jag har aldrig inte använt tysk malt i mina öl. Det låter lite långsökt, men värt att prova.

Jag byter ut lite utrustning nu också. Jag ska försöka få lite hjälp att borra hål i min kastrull också, få till lite whirlpoolaction efter koket. Sen ska jag kämpa lite med slangar och sånt, ska försöka få en plattvärmeväxlare att fungera. Jaja, det händer grejer antar jag.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar