lördag, juli 18, 2009

Att hälla upp öl - Guinness ur burk

Jag gillar när ölen är upphälld så den skummar. Mindre kolsyra som hamnar i magen, strävar sig på tungan. Mer skum och härliga aromer. Att skumma upp ölet tar längre tid än den vanliga 45° hällningen men jag tycker det blir bättre.

Staropramen lär ut hur man ska hälla deras öl, tydligen enligt 45° regeln. Detta intresserar mig inte jättemycket, jag brukar kunna säga till att jag vill ha det hällt på något sätt om det är viktigt för mig.

Dagens unika innehåll blir en film. Jag har inte gjort film för nätet förr vilket säkerligen syns på den sketdåliga filmen. Det är hur jag tycker man ska hälla upp Guinness från widgetburk. Jag tycker inte att burk med widget ger så dåligt resultat. Guinness från svenska fat är väl inget att hänga i julgranen enligt min kompis som jobbat på pub i Dublin.

Jag har sett många som liksom slutar hälla mot toppen av glaset för det ser ut som det ska skumma över. Icke. Det är bara att hälla. Öppna burken, det pyser, sen häll ner i (tillräckligt stort) glas, i en jämn stråle. Fega inte ur. Jag visar att det går.




Jag gillar Guinness, det är en trevlig lättdrucken öl. Passar bra till en fin hamburgartallrik på en varm sommarkväll. Sen tycker jag nog att det går utmärkt att ta den som finns i matvarubutikerna, 3,5% eller 4,2% alkohol är väl inte mycket skillnad tycker jag.

Nåväl, låt er väl smaka.

Daniel

5 kommentarer:

  1. Kul filmidé. Fast jag skulle nog hällt ännu ”våldsammare”.

    Synd att jycken tröttnade så tidigt. ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag tyckte det skulle vara ett roligt internt skämt att hälla upp en stout framför Porter (hundens namn).

    Jag tycker att skummet reser sig lite mer när man häller våldsammare, och rinner över glaset. Jag har även testat att hälla som man gör på krogen, dvs först 2/3 sen fylla på resten. Det blir riktigt dåligt.

    Själva upphällningen är min favoritdel av ölupplevelsen. Utseendet, skummet, dofterna som kommer mot mig och förväntan på en mumsig öl. Smått magiskt, särskilt när ölen är hembryggd.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Testat nu. Det blir aningens mer skum, men det rinner inte över.

    Smaken och munkänslan är, som jag känner, lika som att hälla mindre våldsamt.

    Hårt jobb detta.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att all robustare/mörkare öl ska hällas upp på detta sättet. Då kanske inte lager, de kan hällas med lutningen på glaset.
    Men jag finner att det blir mer smak som frigörs och det ser bra mycket godare ut när man häller rakt ner i glaset.

    SvaraRadera
  5. Guinness funkar i nödfall.... endast då.

    SvaraRadera