söndag, juli 19, 2009

MIddagstips: IPA-pannbiffar

Ensam hemma och ska laga lite mat. Min fru har varit ute hela dagen och kommer hem och förväntar sig mat. Inga problem, vi köpte lite ekologisk lamm ett tag sen. Jag kör en standardrätt, pannbiffar med något.

Jag kom på en rolig idé. Jag tror att det vore riktigt gott med lite ölig smak i pannbiffen. Faktiskt just BrewDog Punk IPA smak. Tillsammans med lammfärs och någon trevlig sötma borde det bli bra. Tänkt och gjort, och nu provsmakat. Skitgott! Jag delar med mig av receptet!

Detta är vad jag använde, det är klart att du kan byta ut och lägga till grejer efter egen smak! Dela gärna med dig om du kommer på något kul!

Vad behöver du?
1/2 flaska BrewDog Punk IPA (resten kan du göra något annat med)
en del ströbröd
1 gul lök
lite rårörssocker
1 äggula
salt
peppar
drygt 500g lammfärs

Vad gör du?
Öppna ölen, häll upp hälften i en bunke, resten på valfritt ställe. Förslagsvis ett glas. Häll i ströbröd och rör omkring. Se till att det får svälla och vara lite kletigt till konsistensen. Detta är för att dryga ut den fina färsen med. I vanliga fall använder man väl mjölk eller något. Släng i salt och peppar och eventuellt om du vill krydda med något mer skoj.

Finhacka löken. Släng in den i den förvärmda lilla stekpannan tillsammans med rårörsocker. Veva runt så löken får lite färg och sockret försvinner (i löken!). Släng in den stekta löken i ströbrödsmixen. Separera ett ägg, bara äggulan ska användas. Vitan kan du spara för att göra maräng. Eller som vi brukar göra, spara vitan och släng den en vecka senare. Dunka ner äggulan i smeten och släng på färsen.

Blanda ihop, gör biffar i lämplig storlek och stek. Käka med stekt lök, spaghetti, potatis, grönsaker eller något. Jag kör nog lök, potatis och en blomkål. Vi har färsk blomkål hemma och det är så gott.

Till denna rätt skulle jag nog göra det lätt för mig, en BrewDog Punk IPA, kanske en Avenyn Ale, Bedarö Bitter. Steker man potatisen och grillar köttet skulle jag kunna tänka mig något lite mörkare, kanske en Bältesspännaren eller något annat med trevlig mörk choklad och rostad kaffeton till.

Bon appétit!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar