lördag, juli 25, 2009

Tankar från Värmland

Jag har semester. Det är faktiskt underbart skönt att slippa hemmalunket. Jag och flocken har åkt till Värmland till ett torp långt ute i skogen (tycker jag, men jag är stadsbarn). Här finns utedass, blåbär och kantareller, varg och kanske björn, mygg och inga grannar.

Torpet vi bor i ägdes av bryggmästaren för ett hyggligt stort och känt bryggeri på sjuttiotalet. Jag kanske har drabbats av en skogskoma, men jag känner mig lite inspirerad. Här finns ingen telefon, tv, internet (utom Telias taskiga edgetäckning på Amandas iPhone). Jag tog med lite böcker som jag tänkt läsa, om bryggning och provning av öl. Jag har nog kommit fram till något av en slutsats.

Jag har inte varit nöjd med mina ljusare öl. Jag vet inte om det är sammansättningen eller processen än. Jag ska sikta in mig på att göra en mörk öl nästa gång, troligen något jag vill kalla för en Super Celebration Stout. När det gäller ljus öl ska jag ge mig på att brygga en klon sv Beer Here Lupulus som Fredrik på Humle och Malt talade sig varm för. Christian på Beer Here var vänliga nog att posta receptet.

För mig blir det lite av en felsökning. Jag ska även testa en KISS metodologi. Keep It Simple Stupid. Istället för att böka med proteinrast och två försockringsraster kör jag en rast. Det går dessutom bra mycket snabbare än det gör idag. Sen blir det bra att testa den nyinköpta utrustningen också, att kunna lägga fokus på det istället för de andra delarna.

Tillbaka till myggen i skogen!

Daniel

1 kommentar:

  1. Space Ace Ale är ett snyggt ölnamn tycker jag. Brygg ett hyllningsöl till Ace!

    SvaraRadera