tisdag, juli 21, 2009

Svar från Systembolagets bolagsjurist ang privatimporten

Nu har jag fått svar från Systembolagets bolagsjurist angående vår privatimport. Precis som jag lärde mig när jag läste handelsrätt så får man aldrig ett ja/nej svar av en jurist. Man får ett juristsvar.




Då så. Vad säger juristen? Inköp genom privatimport omfattas av samma lag som inköp genom beställningssortiment och ordinarie sortiment. Det är det viktigaste. Tidigare har då kundtjänst sagt att det är tillåtet att gå ihop för att köpa ur beställningssortimentet. Dock ger jag inte denna åsikt någon större vikt då kundtjänst hade ganska mycket fel gällande privatimporten.

Det är förbjudet att "i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholprodukter." Det är 3 kap 9§ Alkohollagen som reglerar detta. OK. Vad säger den?

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år.


OK. Första stycket säger att man inte får köpa ut till någon som inte fyllt 20, den som är märkbart berusad eller till den som tänker langa vidare. Uppfattat. Hade du inte fått köpa på bolaget får du inte köpa av ombud.

Andra meningen första stycket säger att det är tillåtet att tillhandagå vissa med alkohol, nämligen den som har tullfrihet, den som uppnått 20 år för egen eller familjens bruk eller som gåva till närstående eller närståendes familj, och sen några som inte är applicerbara gällande arv och så.

Andra stycket anger åldersgränser. Att notera: "öl" i lagens mening är folköl upp till 3,5% alkohol.

Tredje stycket gäller förtäring omgående.

Jag tror att det viktigaste är att det handlar om "större omfattning." Lagen vill alltså inte att jag ska gå till bolaget och köpa in 1000 burkar bärs som jag sen säljer till folk i min lägenhet kl 3 på morgonen. Systembolagets restriktioner finns av en anledning och de vill gärna ha kontroll över vem de säljer till.

Likaledes vill de inte att jag ska gå in och köpa upp en massa rolig privatimport- och beställningssortimentsöl som jag sen är ensam om att sälja i min privata lilla butik eller liknande. Där jag absolut inte gör ett prispåslag för det är inte tillåtet, däremot tar jag inträde i butiken.

Åter till lagligheterna. Det refereras på lagen.nu till två vägledande fall, NJA 1997 s. 175 då det gäller en 43-årings gåva av 20cl sprit till en 15-åring i en lägenhet, och RH 2005:74 som fäller en 20-åring för att han köpt ut 12 burkar starköl till en ungdom på 19 år och 10 mån.

Vad betyder då detta rent praktiskt?

Att det säkert inte är några problem att gå ihop ett gäng och göra en gemensam privatimport. Men man ska nog låta bli att göra det genom namninsamling på internet där vem som helst kan skriva upp sig. Jag tror nog det ska röra sig om minst en bekantskapskrets som gör det ihop.

Sen kan man ju i skarpa ordalag diskutera de rättsvårdande instansernas intresse av att gå vidare med ett sådant fall. Om de inte utreder stulna cyklar, personrån, stölder och vad nu man kan drabbas av och några månader senare få ett brev hem där det står att förundersökningen har lagts ner, vad är då risken att drabbas nu?

Om nu risken är så liten, gör det själv. Jag har ingen större lust att utsätta mig för risken att bli lagförd. Det blir helt enkelt att försöka få tag på Essentia Bina på annat sätt. Ølbutikken kanske? 50 danska pengar kostar den där. Intresselista genomförd vi mailkorrespondens kanske? Träffas ett gäng och ta en bärs och bli kompisar, lägga en slant i en spargris och beställa?

Haket skulle få in lite nyheter från Brill. Kanske kommer något där? Annars kan man väl ta ett resonemang med en krog, att om de köper in en låda raritet och säljer av till inköp plus minimipåslag så utsätter de sig för en minimal ekonomisk risk?

Kommentera gärna om ni har idéer eller insikter gällande lagstiftning.

Daniel

4 kommentarer:

  1. Det låter ju relativt oföragligt, men visst finns det alltid en liten risk med internet. Om du vill vara på den säkra sidan så ta det via vänner och/eller email. Sist vi gick ihop några stycken använde vi email & Google Docs för att sammanställa och beställa, det fungerade utmärkt.

    Sedan vill jag gärna se den 17-åring som beställer en 80-kronors öl för en fylla i slottskogen.. ;)

    SvaraRadera
  2. Min åsikt är att det är bättre att gå samman och köpa skattad öl än att svartimportera själv.

    SvaraRadera
  3. Så Essential Bina blidde inget med? Hojta till så skickar jag ett mail istället om det känns tryggare.

    SvaraRadera
  4. Skulle det inte gå att göra beställningen till systembolaget gemensamt, men att var och en hämtar ut och betalar på systembolaget?

    SvaraRadera