tisdag, juli 07, 2009

Jag är lite sugen nu...

Jag brukar slösurfa. Nu när det närmar sig deadline för ett projekt jag jobbar med får jag underligt nog mer tid till surfning. Konstigt hur jag funkar där.

Hittade till Brills hemsida, de hade lite nyheter i privatimportsortimentet. Jag mailade och frågade om pris. Som vanligt snabbt svar.

Southern Tier
Namn Flaska Kolli Pris

Über Sun 8,0% 650 ml 12 108,00

Iniquity 9,0% 650 ml 12 118,00

UnEarthly 11,0% 650 ml 12 118,00

Oak Aged UnEarthly 11,0% 650 ml 12 133,00

Gemini 10,5% 650 ml 12 133,00

Oat 11,0% 650 ml 12 133,00

Jah-va 11,0% 650 ml 12 133,00

Choklat 11,0% 650 ml 12 133,00

Mokah 11,0% 650 ml 12 133,00


Nyheterna då i fetstil.

Über Sun, en Imperial Summer Wheat Ale
Iniquity, en Imperial Black Ale
Jah-va en Imperial Coffee Stout med Jamaica Blue Mountainkaffe
Mokah, en Imperial Blended Stout (Choklat + Jah-va)

De ska ha bra betalt också, men det är väl smällar man får ta när det gäller god öl. Någon som smakat dessa eller vet var man kan köpa en flaska i Göteborg? För inte ~400kr.

En låda kostar nästan 1600kr, det är några slantar det. Jag är bra sugen på någon flaska av de mörkare ölen.

Jag har luskat lite också, när det gäller projekt privatimport. Det är tydligen inte heeeelt tillåtet att gå ihop för att köpa öl (eller annan sprit) på privatimport. 4 kap 2§ 7p Alkohollagen refereras det till, men jag tycker det låter lite konstigt. Luskar vidare.

Daniel

8 kommentarer:

  1. Det där sista om alkohollagen lät intressant, det får dy gärna luska vidare i och skriva om.

    SvaraRadera
  2. Låter konstigt det där med alkohollagen, men visst, det stämmer säkert. Det är rörigt det där.

    SvaraRadera
  3. Skulle inte grina precis om jag fick tag på någon av Jah-wa och Mokah. Låter mycket intressanta, bägge två.

    SvaraRadera
  4. Som jurist och ölnörd var jag givetvis tvungen att maila systemet efter att ha läst inlägget igår. Här är det svar jag fick:

    Hej
    Tack för ditt mejl.

    Enligt svensk alkohollagstiftning (4 kap 2 § 7 p. alkoholagen) får en enskild person som har fyllt 20 år till Sverige föra in sprit, vin och starköl från ett annat land inom EES förutsatt att dryckerna är avsedda för den enskildes eller dennes familjs personliga bruk. Samma gäller för privatimport.

    Vad som angetts ovan innebär att det i princip inte är tillåtet för en enskild att samla ihop pengar och vid ett och samma tillfälle privatimportera alkohol åt sig och sin bekantskapskrets.

    Vi beklagar om detta ställer till problem för dig/er men hoppas att ni har förståelse för att vi är tvungna att följa gällande lagstiftning

    SvaraRadera
  5. Men samma förbud kan väl inte gälla beställningar ur beställningssortimentet, eller? För visst får man gå in på ett systembolag och köpa flaskor från hyllan åt någon annan, förutsatt att både jag och den personen är fyllda 20?

    SvaraRadera
  6. Stouter: Jag försöker fråga, men får inte svar. Jag fortsätter försöka fråga. jag tror kvinnan på Systembolagets kundtjänst tröttnat på mig och har slutat läsa mina frågor.

    Daniel

    SvaraRadera
  7. Jag är inte främmande för att köpa någon/några flaskor av de mörka sorterna, om det blir tal om import och du nu inte beslutat dig för att strikt följa lagen...

    SvaraRadera
  8. jag är nästan klar med resonemanget, har skickat en sista fråga till Systembolagets jurist. Jag tror de är rejält ute på hal is.

    Jag tror de jämställer pirvatimport (gemene man köper via bolaget) med privatinförsel (gemene man åker till Tyskland och köper fulöl.

    Får se vad de svarar. Någon som ställer upp på att bli polisanmäld för att få ett prejudikat?

    Daniel

    SvaraRadera