torsdag, juli 30, 2009

För god kvalitetsöl och för miljön

Jag brukar säga att jag är för god kvalitetsöl och för miljön. Varför räcker det inte med bara god öl? Jo, på samma sätt som jag är intresserad av vad jag stoppar i mig när jag äter så är jag det också när jag dricker. När maten nu för tiden med exempelvis alla lättprodukter och bröd som håller hur länge som helst, får man anstränga sig för att hitta mat som innehåller bra råvaror. Det brukar alltid smaka bättre då och jag inbillar mig att det dessutom är nyttigare. Dessutom uppskattar jag ett gott hantverk.

När det gäller miljön vet vi alla varför det är viktigt. Frågan är snarare hur mycket vi bryr oss och vad vi orkar göra för att få skutan på rätt kurs. Själv är jag inte beredd att ge upp flygresor för att hjälpa miljön. Vad jag däremot försöker göra är att handla närproducerat. Då får man ner utsläppen från onödiga transporter och ofta dessutom godare grejer av bättre kvalitet.

Igår gjorde jag en insats! Jag tog mig till Gårda i Göteborg och inhandlade två av mina lokala favoriter: Oceanbryggeriets IPA, Ocean India Pale Ale, och Dugges folköl, Brandmästare Andréns Törstsläckare (om inte världens så åtminstone Sveriges godaste folköl). Två lokalproducerade flugor i en smäll, både för strupen och för miljön.

Senare på kvällen fick Törstsläckaren (haha, göteborgshumor) sällskap av pasta med broccoli- och tomatsås. Tjejens föräldrar fick smaka på ölen och tyckte att smaken var god men "väldigt speciell". Så är det när man inte kommit i kontakt med hur humle smakar och doftar när den behandlats väl.

Stöd din lokala bryggare! För strupen, och för miljön!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker vore skoj om Dugges fanns på ICA MAXI i Mölndal. Inte för att jag handlar där, det gör jag inte. Jag skulle vilja att folkölen stod under kategorin "Närproducerat." För det är det ju.

    I Filipstad, på ICA Kvantum (tror jag det är) står Wasa knäckebröd under lokalproducerat. Varför då inte Dugges folköl? Det vore ju lite roligt göteborskt också.

    Oceanbryggeriet ligger ju ännu närmre, men de tillverkar ännu ingen folköl som säljs i flaska. Jag provade en dark mild från Ocean. Den var schysst. Annars tycker jag de kan stjäla idén till BrewDog How To Disappear Completely, en Imperial Mild: 3,5% alk vol och 198 IBU.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. 198 IBU?? Verkligen? Låter sinnessjukt på en sådan öl. Var den besk?

    SvaraRadera
  3. Nä, inte så farligt faktiskt. Otroligt läcker var den! Mycket mycket humlesmak, naturligtvis.

    http://schnilleochschmak.blogspot.com/2009/06/brew-dog-how-to-disappear-completely.html

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Jo, How To Disappear Completely är tokgod för att vara så svag. Särskilt besk är den dock inte, inte jämfört med en DIPA eller för den delen de flesta amerikanska ipor eller apor. Inte mycket alkohol att bära upp smaken. IBUerna käns dock. Skulle nästan kunna vara en APA, nästan fast mer brittisk.

    SvaraRadera