fredag, juli 17, 2009

Humle dödar hundar

Jag läste en hyggligt gammal artikel, men jag visste inte detta innan. Har inte ens haft en tanke på det. Enligt Charlie Papazian som även skriver för Examiner.com så är använd humle giftig för hundar.

Bakgrunden är att om man brygger hemma så får man ju använd krossad malt och använd kokt humle över. Dessa kan man kompostera. Om man inte är försiktig med att gräva ner humlen så kan lösa hundar komma och käka humlen varvid de mår dåligt. Artikeln nämner att av fem hundar där detta är känt har bara en överlevt.

Hemma har vi en sån stadskompost, en stor behållare som vi slänger papperspåsar i och sen kommer Renova och hämtar den. Jag vet inte vad som händer med den. Jag har dock funderat på att gå och slänga den i samfällighetens kompost (en hög med trädgårdsavfall som ligger i utkanten av området). Då vet jag att inte göra det. OK för att vi inte har så mycket lösdrivande hundar men andra djur kanske gillar humle också?

Sen är det inte bara så att det är använd humle som är farlig, även oanvänd är farlig, men det är svårare för vovvarna att få tag på den. Nåväl, jag tyckte det var intressant att dela med mig av denna info. Släng inte använd humle i naturen!

Daniel

1 kommentar:

  1. Jag har också läst att humle tar knäcken på jyckar.. men sen för ett tag sedan såg jag den här artikeln http://www.sciencedaily.com/releases/2008/10/081031214527.htm

    I korthet - humle är bra för höns...

    Den enes bröd och allt det där antar jag..

    SvaraRadera