onsdag, juli 22, 2009

Mer BrewDog till Sverige i höst?

Det är inte helt otroligt att vi får in två nya ölsorter till Systembolaget till det fasta sortimentet.

Jag spekulerar vilt.

Men jag har nog rätt. Mail skickat till Philipson & Söderberg, får se hur det blir med svar så här i semestertider.

BrewDog har skrivit avtal om att leverera 1,5 miljoner flaskor Punk IPA, 77 Lager och Zeitgeist till Sverige under nästa år. Sverige kommer då bli BrewDogs största marknad enligt artikeln. Vi kommer köpa 27% av produktionen, jämfört med 25% för UK och 23% för USA.

Utöver dessa 27% säljer de en hel del öl (till mig främst antar jag) som inte går via de vanliga kanalerna. Vill ni läsa en engelsk ölbloggares gratulationer finns det här. 1,5 miljoner flaskor är ganska mycket, varför jag tror att det kommer till mer än Philipson & Söderbergs restaurangsortiment, men vi får se vad de säger. Uppdatering kommer.

Jag gillar BrewDogs produkter så jag är nöjd att få fler sorter att välja mellan, även om jag inte tror jag kommer köpa många 77 Lager eller Zeitgeist. Kommer nog bli ett bra standardöl att bjuda på. Kul att det går bra för dem ekonomiskt också. Det ger dem möjlighet att fortsätta arbeta med att pressa ut bra öl till mig.

Ovan artikel berättar också att Innis & Gunn ska släppa en limited edition i Sverige med öl som lagrats på 18-årig Speyside. Låter intressant. Jag gillar fatlagrade grejer. Mums

Daniel

11 kommentarer:

  1. Har precis släppt Septembernyheterna på bloggen, inget BrewDog där men väl din Innis & Gunn.

    Hade verkligen hoppats på Chaos Theory till Bolaget, varken Zeitgeist eller 77 Pilsner verkar speciellt intressant, inget jag kommer köpa mer än någon enstaka gång tyvärr..

    SvaraRadera
  2. Har testat tva olika Innis & Gunn cask aged och de har varit kassa bada tva tyvarr!
    Forstar inte varfor Bolaget har sadan forkarlek for dem!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas på ordinarie sortiment :)

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Har nu fått bekräftat från min källa att både 77 Organic Pilsner och Zeitgeist Organic Black lager ansluter till det ordinarie sortimentet.

    Vettiga priser dock: 13.90 och 14.90!

    SvaraRadera
  6. Är inte överdrivet imponerad av Brewdog. Tycker inte att de förtjänar all hype. Fast Zeitgeist verkar ju vara en ok öl i alla fall.

    Innis & Gunn tycker jag är helt kassa faktiskt.

    SvaraRadera
  7. Har precis druckit en Innis & Gunn Canadian Cask och det var inget att hänga i julgranen.

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas alla begriper att ett bryggeri
    av BrewDogs storlek INTE KAN leverera till dom
    utpriserna och att denna lansering är ännu en
    bluff, glöm inte vem som är importör och vad denna i övrigt levererar till bolaget.
    BrewDog har redan ringt runt till ett antal bryggerier i UK om hjälp med att brygga ölen så
    frågan är vad som provades då bolaget valde dessa 2 Eko öl. Dessutom, Eko ingredienser, hmm , redan där dyrare, lägga ut bryggningen på
    annan, knappast billigare......
    Men men, det är så här det går till. Förra året
    "vann" Galatea i stort sätt alla baslanseringar
    (märkligt nog börjande en tung inköpare från bolaget nån vecka efter April lanseringarna 08 just på Galatea...) Nu vinner Philipsson/S 2 baslanseringar med Eko öl som bryggeriet helt uppenbarligen inte ens kan/kommer brygga och till ett pris som absolut är omöjligt att hålla. OM man nu inte heter Philipson och väljer att lägga andra varumärkespengar på detta för att få listningen.

    Det är inte en fråga OM bolaget ryker snart, utan NÄR, mutskandalen (om det ens var nån) med
    butikscheferna kommer framstå som en lättöl i jämförelse. Dryckesälskare borde vara djupt oroade, NÄR bolaget ryker försvinner även utbudet med raketfart, glöm inte det.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Fullt möjligt att det finns nån sanning bakom dina påståenden om Galatea här och på andra bloggar, men att du är anonym gör att det inte känns så trovärdigt. Var får du infon ifrån?

    SvaraRadera
  11. Till Anonym: BrewDog har nyligen bytt importör från P&S till relativt nystartade Cask Sweden. Vet dock inte vem av dem som offererade.

    Till Jonte: Att Galatea vann 5 stora lanseringar och inköparen strax därefter gick till Galatea är officiell info. Har hänt samma sak tidigare på vinsidan också, varför Systembolaget har infört en karenstid på ett antal månader.

    SvaraRadera