torsdag, juli 23, 2009

Rodenbach Grand Cru

Jag fortsätter med att recensera redan druckna öl för att få in smaker och dofter i arkivet. Det här är dock en av de ölen jag knappast glömmer bort i första taget.

Rodenbach Grand Cru är en flamländsk röd ale. Vad jag förstår innebär det en överjäst öl som lagras på träfat i upp till två år vilket ger den en syrlig karaktär i form av mjölksyrebakterier. Rodenbach Grand Cru är en blandning mellan 1/3 ung öl och 2/3 2-årig öl.

Rodenbach Grand Cru
Doften för tankarna till ett dessertvin såsom portvin. Hemlagad körsbärssylt blandat med fat och hårda engelska fruktkarameller.

Smaken är en riktigt berg- och dalbana där Lisebergs stolthet Balder hamnar i skuggan. Smaklökarna möts av ömsom söta, fruktiga toner med körsbärssylt och plommon och ömsom sura vinbär, gröna äpplen, syrliga körsbär och citron. Det bjuds verkligen upp till dans på tungan. Smaken blir aldrig sliskig eller påträngande sur utan lyckas istället vara spännande och händelserik rakt igenom.

Kroppen är medelfyllig och silkeslen. De 6 procenten värmer lite försiktigt på vägen ner.

Tokgod: Det känns som om jag har delat ut alldeles för höga betyg på sistone. Antar att jag får recensera lite tråkiga öl för att få ner snittet. Eller kanske inte. Att jag köpt den för strax över 20 danska och har ett par flaskor kvar gör inte saken sämre.

2 kommentarer:

  1. En av mina personliga favoriter. Grymt komplex och läskande.

    SvaraRadera
  2. Om Balder med dess 10 negativa g-krafter hamnar i skuggan, ja då är det sannerligen ett gott öl! :)

    SvaraRadera