tisdag, september 15, 2009

Stockholm Beer närmar sig

Nu är det inte lång tid kvar. På torsdag bär det av till Stockholm Beer. Jag och Daniel lämnar götet 07.42 och är framme 10.45 på Centralen. Planen är att ta en snabb lunch för att sedan hänga på låset när (fack)mässan öppnar 12.00.

Efter att ha druckit en massa god öl och träffat kul folk måste jag ge mig av vid 19-tiden (Daniel ska stanna i några dagar). Jag ska nämligen med ett tåg hem som går 20.10. 7 timmar får helt enkelt räcka. I alla fall ett tag.

För på lördagen 26/9 (sista dagen, vi vet) bär det dit igen. Jag och Daniel tar med oss ca 15 utbytesstudenter och ett par svenskar. Tanken är att vara på mässan under dagen för att sedan äta på Akkurat på kvällen.


Stockholm Beer 2008

Ska ni dit? Vore kul att träffa på lite ölbloggare och läsare när man är uppe i huvudstaden. Har ni en lista över öl som ni måste prova och öl som ni gärna provar? Själv har jag lite svårt att prioritera bland alla godsaker. HORALs Oude Geuze Mega Blend står i alla fall högt upp på listan. Får nog börja på Brill och improvisera efter det.


Hos Brill är det Dugges som regerar. De kommer att ha följande fat under mässan:

Dugges Avenyn Ale 5,0%
Dugges Celebration Ale 6,5%
Dugges High Five! 7,5%
Dugges 1/2 Idjit! 7,0%
Dugges Never mind the Bollox! 9,0%

Nøgne Ø India Pale Ale 7,5%
Nøgne Ø Imperial Stout 9,0%

Plus några som ändras under mässans gång. Som det ser ut nu:
Nøgne Ø Aku Aku Lemongrass Ale 5,5%
Mikkeller Monks Elixir 10,0%

Förövrigt ser jag att Galatea har med Cantillon i sitt flasksortiment för mässan. Har de tagit över bryggeriet från Våga Vara Sur? Jag undersöker vidare.


För den som saknar tågbiljetter så har vi fortfarande några kvar. Vi säljer dem för 590 kr ToR Gbg-Sthlm.

Avgång Gbg 26/9 kl 07.40. Ankomst Sthlm kl 10.40
Avgång Sthlm 27/9 kl 17.10. Ankomst Gbg kl 20.10

Hör av dig till mig om du är intresserad. Antagligen kan vi även fixa boende på vandrarhem.

6 kommentarer:

  1. Listan är ännu inte helt komplett så det är svårt att exakt veta vad som skall provas. Chansen är mycket stor att det kommer att bli en del öl i Brills monter. Även OT har en massa skoj.

    Brukar även passa på att prova nyheter från svenska mikrobryggerier.

    Hantverksbryggeriets Alkemisten har jag velat prova länge nu men har aldrig lyckats.

    Hullujussi porter från finska Teerenpeli vill jag prova, mycket pga namnet.

    Det blir nog en härlig dag på lördag.

    SvaraRadera
  2. Vilka kommer sälja HORALs Oude Geuze Mega Blend?

    SvaraRadera
  3. Galatea. De släpper den dock som "Happening" vilket innebär öl med begränsad tillgång som släpps 1-2 sorter per dag. Gäller alltså att pricka in rätt dag.

    Som Happening släpper de även:
    LaTrappe Isid'or 7,5% - flaska
    La Trappe Bockbier 7%
    Liefmans Goudenband 8% - flaska
    Liefmans Grand Cru - fat
    Lindemans Lambic 3år direkt från jästunna
    La Trappe Ekfatslagrad - fat

    SvaraRadera
  4. Jag kommer åka dit med jobbet (jobbar på pub), troligen nu på torsdag. Har ni på er Schnilletröjor så man hittar er? :)

    SvaraRadera
  5. Klart vi har schnilletröjor! Min har dock bytt skepnad lite smått. Ett par byxor fick för sig att spontanfälla. Så nu är den ljusblå. De är iaf jättelätta att upptäcka. Tryckeriet hade bara "neonrosa". Så trycket är verkligen jätterosa.

    Vi ses imorn !

    SvaraRadera