söndag, september 13, 2009

Dale's med mat och Cantillon Kriek med ost

Igår lagade jag och Filippa en riktig 80-talsrätt, Oxfilé Africana. Det är snabbstekt oxfilé med en sås på grädde, lök, curry, äpple, mango chutney och buljong. Till det brukar man servera ris (vi valde bulgur), mandariner (vi hittade bara apelsiner), jordnötter och mango chutney.



Det slog mig direkt att det vore intressant att testa hur Dale's Pale Ales (söt)fruktighet passar tillsammans med frukterna i maträtten. Jag blev riktigt nöjd. Beskan i Dale's hanterade den feta såsen väl utan att överskugga det goda köttet. Fruktigheten i ölen samspelade mycket riktigt med de olika frukterna i maten. Kombinationen rekommenderas starkt!

Arkivbild.

Till efterrätt korkade jag upp en Cantillon Kriek (det känns betryggande med 7 små flaskor och en stor i förråden). Jag testade att kombinera den med en gorgonzola och med Kvibille gräddädel. Förhoppningen var att syran skulle matcha smakintensiteten i ostarna och att smakerna skulle gifta sig, eller kramas som Garett Oliver beskriver det.

Kombinationen Cantillon Kriek och gorgonzola fungerade ganska bra, men var inte helt perfekt. Den skarpa gorgonzolasmaken tog lite för mycket plats och släppte inte fram de finstämda kärsbärstonerna från ölen. Tror att gorgonzolan passar bättre med barley wine och kanske även med stout.

Med Kvibille gräddädel träffade jag dock riktigt rätt. Verkligen en stor hjärtlig kram på ett sätt som ett vin inte skulle klara av. En vacker duett helt enkelt. Testa själva! Det vore intressant att höra hur ni uppfattar kombinationen.

2 kommentarer:

  1. Provade gorgonzola till en Lang & Kaal för ett tag sedan. Funkade rätt bra. Osten bröt av sötman lite i ölet och gjorde det lite mer lättdrucket. Till amerikanska barley wines tycker jag att cheddar och dijonsenap funkar väldigt bra. Få öl klarar av att stå upp mot dijonens skarpa smak, men en rejält humlig barleywine fixar det.

    Har ännu inte lyckats para ost med lambic på något bra sätt. Får kanske prova Kvibillen någon gång, verkar vara bra.

    SvaraRadera
  2. Gorgonzola och Saint Agur är mina favoritostar till kraftigare porter och stout (imperial.) Dricker man lambic så tror jag att det kan vara en bra idé och fokusera på kontrast och köra en relativt mild men ändå fet, krämig ost.. Brillat Savarin som är en fet, krämig "triple cream cheese" som jag nämnt på min blogg innan är fantastisk och rekommenderas till Champagne, alltså kan man tänka sig att den funkar utmärkt till Gueuze men Kriek är inte heller omöjligt.

    Provade söt o fyllig stout (Aphrodisiaque) med Cambozola nyligen (en lite edge'igare brieliknande vitmögel ost) och kombinationen var helt klockren, skalade av lite av de rostade delarna i ölet och lämnade en vaniljglass och mjölkchocklad liknande smak i munnen, låter kanske inte jättegott men det var det..

    SvaraRadera