torsdag, september 03, 2009

Sierra Nevada Bigfoot

För snart en månad sedan lyckades min flickvän få tag på ett gäng Sierra Nevada Bigfoot barley wine åt mig. När vi för ett tag sedan skulle fira Johan genom att äta raclette tog jag med mig en flaska. Jag var både nyfiken på hur årets bryggd smakar och på hur väl den passar till en ostmiddag.


Sierra Nevada Bigfoot
Stor doft. Inleder väldigt beskt med grape, gräs och gran. Efter ett tag kommer en massa malt, knäck och sirap fram. Russin och katrinplommon rundar av. Alkoholen går igenom lite utan att störa.

Även smaken är riktigt stor. Här handlar det om beska. Mycket beska. Och malt. Härliga smaker i form av grape, kåda, knäck och fikon. Trevligt.

Eftersmaken är lång och kroppen riktigt fyllig.

Bättre: En riktigt trevlig barley wine. Tre stabila stjärnor.

Tillsammans med osten blev det ännu bättre. Beskan skär igenom fettet som en japansk kockkniv. Osten lyfter fram sötman i ölen. Smakerna gifter sig och allt är gott!

Några flaskor kommer att öppnas till julen. Huvuddelen tänker jag glömma bort i ett år.


Att få foten får en riktigt positiv betydelse!
Carl

4 kommentarer:

  1. Är du duktig på ost o öl-kombinationer?

    Finns det någon hårdost du tror skulle passa?

    SvaraRadera
  2. Kraftig och fruktig lagrad cheddar om man ska tro Garrett Oliver

    SvaraRadera
  3. Någon jättebra koll har jag inte på ost och öl-kombinationer. Har just börjat med det.

    Jag skulle också hänvisa till Garett Olivers bok där han föreslår cheddar. Annan ost jag tror passar, som visserligen inte är hård, är kvibille ädel och gorgonzola.

    Här är en bra sida som berör ämnet ost och öl.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle rekkomendera en Manchego (spansk fårost) som hårdost tillsammans med öl (gör sig förbannat bra med Westies och Rochefort) Har man turen att bo nära en bra ostmånglare så kan man nog få tag på en som är lagrad i nått år eller två.

    SvaraRadera