lördag, september 05, 2009

Sigtuna Black October

Jag och Carl smygstartade med lite provning av septembernyheterna. Medan vi bryggde öl passade vi på att smaka på några. October Chest, de båda Urthelarna och Black October.

En var en sådan som jag ganska snart ville prova igen, om ni förstår vad jag menar. Igår var Amanda på kräftskiva med jobbet, och det var bara jag och grabbarna hemma, Porter och en gästande hund, Ludde. Jag gjorde en spaghettisås på ekologisk lammfärs, squash, morot, lök och krossade tomater. Kryddade med tomatpuré, vitlök, salt, peppar och buljongtärning.
Under avsmakningen märker jag en lite "mustigare" köttsmak än vad jag brukar få med vanlig färs. Denna tänker jag skulle passa utmärkt med en lite mustigare, halvsyrlig ton jag kommer ihåg från Sigtunas mörka oktoberöl.

Visst fasen blir det succé!

Utseende: Mycket mörkt röd, nästan svart klar vätska. Ljusbrunt tätt skum som lägger ganska snabbt.
Arom: Halvstor arom. Lätt rökig, tydlig choklad, och en syrlig kaffearom. Lätt lätt av soya.
Smak: Hyggligt stor smak. Choklad och kaffe återkommer från aromen. Genomgående syrlighet, känns som den kommer från malten, inte någon felsmak. Ganska angenäm när jag vant mig vid den.
Munkänsla: Lättare än jag förväntar mig. Kolsyran och syrligheten gör ölet mycket drickbart och lätt, trots att den bär med sig en liten punch från chokladen och kaffet.
Syrligheten förvånade mig lite och jag behövde någon klunk på mig att vänja mig. Det är som när man dricker mjölk men förväntar sig Coca Cola. En mycket trevlig öl, jag tycker nog så för att den avviker från vag jag väntar mig av en klassisk oktoberöl. Jag är inte så förtjust i stilen.
Enkelt betyg för ett mycket sympatiskt öl.
Bättre. Enligt det nya systemet.
Jag gillar specialarna som kommit från Sigtuna, alldeles särskilt Påskalten som jag köpte för få av och har missat att spara. Jag ser fram mot årets Wicked Beer Midvinternattens Mörker som Sigtuna bryggt. Sigtuna känns fräscha och med i matchen. Kör hårt nu!
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar