torsdag, september 10, 2009

Gårdsförsäljning, del 2

Jag skrev tidigare om att Systembolagets VD gick ut och skrev i DN Debatt att gårdsförsäljning skulle kunna falla inom ramen för svensk alkoholpolitik. Gårdsförsäljningen skulle dock styras upp av detaljhandelsmonopolet så att man beställde vara vid besöket och hämtade ut det på Systembolaget.

Helt enkelt en förlängning av beställningssortimentet. Jag tolkar det som ett försök att se ut att man lever upp till eventuella EG-rättsliga spörsmål samtidigt som man behåller Systembolagets monopol. Vill man se det ur ett överlevnadsperspektiv kan man säga att "riktig" gårdsförsäljning kan upplevas som ett hot mot Systembolaget som organisation och då gäller det att antingen slå bort begreppet helt eller att försöka äga begreppet.

Jag tyckte jag hade lite obesvarade tankar och frågor efter att ha läst inlägget på DN, och efter att ha läst Ofiltrerats inlägg och kommentarer, bland andra från Thomas Bingebo (Oceanbryggeriet) och Morgan Peilot (Ölands Gårdsbryggeri).

Jag mailade mina frågor till Systembolaget och idag fick jag svar. Jag lägger upp frågor och svar i sin helhet. Jag fick svar från Lennart Agén, Press- och informationschef vid Systembolaget AB.

Är det tänkt att man ska beställa elektroniskt från ett geografiskt avgränsat område (den s.k. gården) eller ska man kunna beställa även hemifrån?
Svar: Denna tjänst, e-beställning, är ju tillgänglig via en internetuppkoppling oavsett var man befinner sig. Och naturligtvis så skulle det finnas en dator med beställningsfunktion på "gården".

Gårdsförsäljning handlar ju inte bara om vin, ska man kunna beställa produkter från svenska bryggerier genom samma tjänst?
Svar: Begreppet "gårdsförsäljning" är ju inte definierat i Sverige. I Finland är det ju väldigt begränsat och omfattar endast bärviner. Men vi i Systembolaget tycker att det kanske också ska inbegripar öl och kanske till och med cider. Utvecklingen av vår service sker alltid inom ramen för vårt uppdrag och ansvar.
På vilket sätt skulle beställningstjänsten skilja sig från dagens system med beställningssortiment för svenska bryggerier?
Svar: Kunden kan via e-beställning genomföra sin beställning betydligt enklare och även i så fall kunna beställa i samband med besöket på "gården.

För att kunna leverera till utlämningsställe tillkommer kostnader som inte tillkommer vid inköp på plats ("gården"). Hur tänker du att prismodellen ska se ut? Jag bor i Göteborg. Om jag besöker ett bryggeri i Dalarna (kanske Oppigårds) och vill köpa med öl därifrån, beställer jag det på nätet och får det levererat till en butik nära mig, men då tillkommer kostnad för transport vilken inte tillkommer vid inköp på plats.
Svar: Det finns många olika frågor som vi tillsammans med berörda parter ska jobba vidare med. Prismodellen och logistiken är två viktiga frågor som vi ska finna bra lösningar på.

En annan potentiell fördel vid inköp på plats ("gården") är att jag kan välja att köpa färre flaskor än ett kolli (12-24 flaskor). Hur ska detta hanteras?
Svar: Samma svar som frågan ovan.
Kärnan i mina frågeställningar handlar egentligen om hur dina idéer om gårdsförsäljning genom Systembolaget skulle skilja sig från dagens hantering och hur nackdelarna (extra kostnader) med hantering mellan bryggeri och butik är tänkta att överbryggas.
Svar: Samma som svaret ovan, ovan.

Lite kött på benen men inte så himla mycket är min reflektion. Sammanfattat så säger de alltså att försäljningen ska läggas in elektroniskt, troligen i samma system som de redan tänkte lansera, att begreppet gårdsförsäljning inte är definierat och att de inte vet hur de ska hantera prismodell och logistik.

Min reflektion är att gårdsförsäljningen skulle vara en så otroligt liten andel av den totala alkoholförsäljningen att Systembolaget inte behöver känna sig hotat av införandet av en kontinental gårdsförsäljningsmodell.

Vi har ju redan försäljning av alkohol till allmänhet i Sverige som inte går genom alkoholmonopolet (tax-freeförsäljning på flygplatser, och på sätt och vis Systembolagsombud). Vi har redan försäljning för konsumtion till allmänhet i Sverige (krogar). Kan det vara så att vi kanske skulle klara av att hantera att kunna köpa någon eller några flaskor öl på bryggeriet?

Om vi istället skulle fokusera på vad bryggerierna kan göra för att få sälja sin öl, inom ramarna för nuvarande detaljhandelsmonopol så har Magdalena en idé. Jag har en annan. Kan bryggerierna bli begränsade ombud för Systembolaget? Det krävs ju redan att man har ordning på ekonomin och har god vandel för att få tillstånd att tillverka alkohol. Eftersom staten i viss mån då litar på dessa entreprenörer när det gäller tillverkning, kan vi skapa en ombudsmodell där de kan sälja en del av sin egen produktion i lokaler i eller vid produktionsplatsen?

Daniel

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte själv den tanken innan jag kom till slutet på din postning, att producenterna kunde bli ombud. Men det finns väl risk att de skulle stå ombud för mer än det de själva producerar då?

    Den stora risken utifrån vad vi vet nu är att det man valt att kalla gårdsförsäljning bara blir ett annat ord för beställningsortimentet.

    Trist i så fall. Jag hade sett fram emot att åka till Oppigårds, pröva lite öl och köpa med mig ett rimligt antal med mig hem - precis på samma sätt man gör i exempelvis Frankrike (även om det mest är vin, cognac etc där).

    -Jimmy

    SvaraRadera
  2. Gårdsförsäljning i all ära, det stooora problemet som jag ser det är att det inte går att få tag på ölen i resten av vårt avlånga land, bortsett från just i närheten av bryggeriet.

    Som ölleverantör får jag anpassa mig till det system som finns, det är liksom bara att acceptera. Men som ölkonsument blir jag oerhört frustrerad när jag ska köpa öl och det aldrig finns något jag vill ha! Som konsument förväntar jag mig att Systembolaget ska vara marknadstransparent. Att jag ska kunna få tillgång till ett lika bra utbud av öl i mitt närområde som jag kan få av kaffe, bröd, choklad, ostar, whatever. Varför kan det inte vara så? Jag kan hitta öl jag vill ha på krogen runt hörnet. Jag kan hitta lätt- och folköl jag vill ha i affären runt hörnet. Men jag måste åka tvärs genom halva stan och stå i kö en gång i månaden för att köpa hem öl jag vill ha.

    SvaraRadera