tisdag, september 08, 2009

Sigtuna Oktoberfest

Oktoberfestölen hör till dem som allt som oftast inte lämnar något större intryck hos mig. Jag brukar dock testa ett gäng varje år för att se hur några olika bryggerier har tolkat stilen. I år fick jag med mig hem Samuel Adams Octoberfest, Cosesi Oktober Chest samt de två ölen från Sigtuna Brygghus: Black October och Sigtuna Oktoberfest.

Black October drack jag och Daniel under vår ölbryggningsstation under Handels nollning. Den var riktigt trevlig, vilket framgår av Daniels recension. Det gjorde mig riktigt sugen på att testa deras mer traditionella oktoberöl.


Sigtuna Oktoberfest

Doften är stor och rund. Maltigheten är stor tillsammans med farinsocker, kola och lite torkad frukt. Anar en viss humlebeska.

Smaken är över förväntan. Det handlar trots allt om en ganska ljus lager på 5,5%. Beskan är medelstor med ett skönt bett. Knäck, chokladkola och rostade smaker är ovanligt roliga för att vara en lager. Påminner ganska mycket om en best bitter (ale).

Munkänslan är medelstor och kolsyran lätt läskande.

Bättre: Riktigt rolig oktoberfestöl. Tillsammans med Black October den enda oktoberfestölen jag druckit som lämnar ett bestående intryck.

Tror att den att den här passar riktigt bra med mat. Får nog bli lite tyskinspirerat. Kokt rimmat fläsk med rotmos får det bli.

Förövrigt ser jag att störtsköne Bengt Frithiofsson håller med mig. En märtzen med ryggrad!

2 kommentarer:

  1. Fritte, som jag kallar honom, är ju riktigt skön som vanligt!

    Ska bli lite intressant att testa denna.

    SvaraRadera
  2. Mycket trevligt öl faktiskt! Testade den precis!

    SvaraRadera