torsdag, september 24, 2009

Opastöriserad Pilsner Urquell - i Stockholm

Soldaten Svejk i Stockholm verkar vara en kul krog. Jag och Carl ville gärna gå dit på lördag (26/9) med vår lilla flock människor och äta middag men kunde inte boka bord, då blir det lite jobbigt. Särskilt om man då inte får plats och tvingas vandra runt Söder med 20 hungriga och lätt berusade människor i följetåg. Inget jag utsätter mig för i alla fall.

Hur som haver kom idag en pressrelease från Bibendum att Krogen Soldaten Svejk i år (10/10 kl 17 till och med 17/10, eller så länge faten räcker) ska få servera opastöriserad Pilsner Urquell, tydligen som enda restaurang utanför Tjeckien. Detta är skoj tycker jag!

Jag har inte provat opastöriserad Urquell, men förstår mycket väl att det är skillnad! Jag gjorde en skoj liten provning förra året på Stockholm Beer, då hade Slottskällans Bryggeri tagit med både pastöriserad och opastöriserad Slottslager. Det är klart att det är skillnad!

Jag kommer inte ha möjlighet att vara där (lägger inte så mycket pengar på en Stockholmsresa för att dricka en öl --- än) men jag avundas er som har möjlighet! Skriv en rad om det vet jag! Skicka en länk till mig.

Skål!

Daniel

5 kommentarer:

  1. Svejken är ett mycket trevligt ställe, vet inte hur många gånger jag varit där. Skön stämning, mycket god mat och schysst öl. Dessutom är det prisvärt. Nackdelen är som du skrev, det går ej att boka bord. Det är ett populärt ställe så vill man vara på den säkra sidan om man är ett stort sällskap är det en god idé att vara där då de öppnar 17.00.

    Ibland har de även tjeckiska dagar då de har en hel del ovanligare tjeckisk öl i faten. Fasiken, nu blev jag sugen!

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag älskar att åka till Prag och njuta av deras Plzensky Prazdroj eller vad Urquell nu heter där, så vet jag att det är en oerhörd skillnad att dricka opastöriserad jämfört med pastöriserad.

    Färsk tjeckisk pilsner är bland det godaste man kan dricka..

    SvaraRadera
  3. Detta ser jag verkligen fram emot!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer till Stockholm just den 17/10, man får ta en sväng förbi Svejken då helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Den måste provas! Går förbi Svejk varje dag och det är alltid knökfullt!

    SvaraRadera