onsdag, september 16, 2009

Den digra listan - Stockholm Beer & Whisky Festival 2009

[Uppdaterat 2009.09.17 kl 09.30: Om Gotlands Bryggeri Gotlands Bittar]
[Uppdaterat 2009.09.16 kl 21.30: Om BrewDog Tokyo* och Bashah]


Jag ber om ursäkt för långt inlägg! Nyheter och extraintressanta grejer är i rött.

På torsdag är det dags. Stockholm Beer & Whisky 2009 öppnar. Jag och Carl kommer vara där och gå runt. Jag tror vi kommer ha himla roligt. Vi har våra snitsiga (neonfärgade) tröjor på oss så vi kommer vara lätta att se, det kan jag garantera.

Jag är mest förvirrad hela tiden och klarar mig inte långt utan en lista. Jag behöver något att fokusera på och bocka av, annars blir jag som en mygga som bara flyger mot nästa ljus och då missar jag roliga saker.

Förra året hade vi ett system. Året innan lullade vi bara omkring och tittade i något allmänt förvirrat tillstånd. Nåväl. Systemet. Vi gick in i hallen och tog det första vi såg som verkade intressant. Nästa monter därifrån var tvungen att vara inom synhåll från den förra montern och vara intressant för både mig och Carl. Så skulle vi systematiskt arbeta oss genom mässan var tanken. Det sket sig efter Grebbestad, Slottskällan, Jämtland och Sigtuna. Den mjöden vi provade på det sistnämnda fick oss att tappa koncentration. Sen lullade vi runt en massa.

Lista alltså. Organisera. Tänka. Planera. Genomföra enligt plan (lycka till). Bocka av. Känn dig nöjd. Tja, varför inte? En anledning skulle vara att listan är ganska lång [Utställare: A-L, M-Ö] och lite inkomplett (ex Brill har bara vilka bryggerier de tar med, inte vilka öl). En del av listan är whisky, tequila och andra destillat. Kul, men inte anledningen till att jag åker dit.

För att göra det lätt för mig organiserar jag det efter monter, så kan jag i respektive monter surfa in och kolla hur jag tänkte. Smaaaaart. Detta är naturigtvis ingen komplett lista, den är vad jag tycker verkar kul och ska försöka hitta!

Ett problem jag har är att ibland tycks utställarnas lista på SB&WF vara ett fullt utdrag av deras sortiment, inte nödvändigtvis vilka öl de tar med sig. Jag undrar hur många ölsorter som de facto finns på mässan, kontra hur många de räknar, förutsatt att de räknat på hur många som utställarna mailat in.

Här skiljer sig listan på leverantörens hemsida jämfört med den på SB&WF. Får se vad som finns på plats och vad som jag finner kul och intressant! Blir skoj att träffa killarna, de verkar ha humor och självdistans.

Meantime Old Smoked Bock [RB] [11588-01]
Sierra Nevada Anniversary 2008 [RB] [11581-03]
Midvinternattens Mörker [RB] [11321-01]
Corsendonk Christmas Ale [RB] [11362-03]
Ridgeway Criminally Bad Elf [RB]
Ridgeway Insanely Bad Elf [RB]
Ridgeway Reindeers Revolt [RB]
Flying Dog Road Dog Porter [RB]
Flying Dog Horn Dog Barley Wine [RB]

Här jag jag nog bli kvar ett tag. Jag är ju lite intresserad av svenska mikrobryggare och här har de samlat ihop några. Bra tillfälla att prova lite öl jag inte provat innan. De jag inte tar med på listan är i princip de jag provat innan!

Helsinge Ångbryggeri Pilsener [RB]
Helsinge Ångbryggeri Rököl [RB]
Oceanbryggeriet EKO Pale Ale (på cask!) [RB]
Oceanbryggeriet Lång Näsa Svart Lager
Oceanbryggeriet Rallarporter [RB]
Kinnekulle Bryggeri Forshem Ale [RB]
Strömsholms Brygghus Beridaren [RB]
Strömsholms Brygghus Husaren [RB]
Närke Kulturbryggeri Kaggen 2007 [RB]
Närke Kulturbryggeri Kaggen 2008 [RB]
Närke Kulturbryggeri Örebro Bitter [RB]
Ölands Gårdsbryggeri LPA (???)
Dugges Vasagatans Rail Ale
Mora Bryggeri Amber Ale [RB]
Mora Bryggeri Kölner Bier [RB]
Fuller's ESB (cask!) [RB]
Fuller's London Pride (cask!) [RB]

Nyfiken på denna producent. Kollar hur det ser ut och kanske provar lite om det verkar inbjudande! Det jag tittar på som verkar intressant är:

Næsgaarden Økologisk Mørk [RB]
Næsgaarden Organic Porter [RB]
Næsgaarden Økologisk Pilsner [RB]
Organic Viking IPA [RB]

De har många öl, plus en kollega. De öl som jag tycker verkar intressanta (nog) att prova är:

Boon Mariage Parfait [RB]
Rodenbach Grand Cru (fat!) [RB]

Hos Brill ska jag försöka stanna ett tag. De har ju många mycket duktiga bryggare och kör intressanta specialsläpp kl 16, 19 och 21 varje mässdag. Någon jättekomplett lista på de öl de kör har jag inte sett, men det jag sett handlar om några Dugges och Nøgne Ø på fat, särskilt Nøgne Ø Aku Aku Lemongrass och Mikkeller Monk's Elixir. Jag tar nog en Dugges Never Mind the Bollox! bara för att den är så jäkla god!

Av deras specialsläpp ser jag ut att kunna prova:
Nøgne Ø Imperial Brown Ale -05 (17/9 kl 16) [RB]
Beer Here Kriekselikroxen (18/9 kl 16) [RB]
AleSmith WeeHeavy (18/9 kl 19) [RB]
Mikkeller Festival Special Edition 2009 - Stella 0 (18/9 kl 19) [RB]
AleSmith YuleSmith (Winter Edition) (26/9 kl 16) [RB]
Mikkeller Fra_ Till_ (26/9 kl 16) [RB]

Av deras specialsläpp hade jag velat prova:
Port Brewing Older Viscosity (17/9 kl 21) [RB]
Ølfabrikken Islay Cask Stout -05 (18/9 kl 21) [RB]
Nøgne Ø Andhrimnir Barley Wine (19/9 kl 19) [RB]
Lost Abbey The Angel's Share (24/9 kl 16) [RB]
Nøgne Ø Imperial Stout Highland Edition (25/9 kl 21) [RB]
Nøgne Ø God Jul Islay Edition (25/9 kl 21) [RB]
Nøgne Ø Dark Horizon 2nd Edition (26/9 kl 21) [RB]

Många fina öl på båda listor, vad ska man göra? Livet är hårt och orättvist. Jag får tillfälle att smaka goda öl ändå. Vi tänkte lägga ut en komplett lista, men dempa hann före. Vi ser ingen anledning att komplettera honom.

Nystartat företag som verkar ha tagit över BrewDog. Jag ska prova en av deras öl om de har den med sig.

Under torsdagen 17/9 finns James Watt i montern. Kan vara skoj att växla några ord med honom!

Enligt hans Twitterfeed (länk i hans namn ovan) verkar han ha kunnat ta med lite Tokyo* [RB] och Bashah på cask. Hoppas hoppas.

BrewDog Zeitgeist Dark Lager [RB]
BrewDog Paradox Isle of Arran [RB]

Dessa utställare har hittat ett bryggeri i USA som bara arbetar med ekologisk öl. Sen kan man ju diskutera detta men närproducerat kontra ekologiskt och så vidare, men om de har med några öl tycker jag nog det kan vara skoj att prova!

Butte Creek Organic Pilsner [RB]
Butte Creek Organic Porter [RB]
Butte Creek Organic Pale Ale [RB]
Butte Creek Organic IPA [RB]

De har en del intressanta öl i sin portfölj. Får se om det är vidare intressant väl jag är där. Det jag definitivt tycker är intressant är deras happenings, en till två sorter per dag. Inga tider än (har frågat, inväntar svar).

Liefmans Grand Cru (fat)
HORALs Oude Geuze Mega Blend [RB]
Lindemans Lambic 3 år (direkt från jästunna) [RB]
Samuel Adams Brick Red Ale (fat)

Jag hade inte tänkt nämna Spendrups dotterbolag Gotlands Bryggeri. Har provat, har annat att göra. Tills jag läste en pressrelease som kom i morse. De har gjort en produkt där de slängt i en massa örter och grejer (bland annat öldestillat) en produkt de kallar Gotlands Bittar. Kul! Den kommer till Systembolagets beställningssortiment den 1 november, nummer 86812-01. Jag har mailat och frågat om de tar med den till mässan.

Johan Spendrup bekräftar att de kommer att presentera denna produkt i sin monter på SB&WF!

Detta är ingen öl utan spritstilen bitter. Jag är duktigt ölinsnöad så jag skrev fel först. Rätt ska vara rätt!

Gotlands Bittar

Trevligt bryggeri i Västerås. Jag provade lite blåbärsöl där förra året (tror jag det var). Deras Munken var överraskande god när jag provade den på Bishops i våras. Ger mig på det som finns på fat, de listar:

Hantverksbryggeriet Bonden [RB]
Hantverksbryggeriet Rövarn [RB]
Hantverksbryggeriet Sotarn [RB]
Hantverksbryggeriet Narren [RB]
Hantverksbryggeriet Bödeln [RB]
Hantverksbryggeriet Kosacken [RB]
Hantverksbryggeriet Julnarren [RB] (Vinternarren på RB)

Oliver Twist/ House of Ale i samarbete med Brewers Association
Montern med lika långt namn som raplåtars artister. NN and NN featuring NN. Ni fattar. Rolig. Skämt åsido lär jag ägna dem en del tid. Jag får se vad jag hinner med, men det finns en del jag tycker är intressant. Får se vad som är påkopplat i fatväg när jag är på mässan också.

Avery Brewing Co Hog Heaven Barleywine [RB]
Avery Brewing Co Avery IPA [RB]
Boulevard Brewing Co Sixth Glass Quadruple Ale [RB]
Boulevard Double-Wide IPA [RB]
Caldera Pale Ale [RB]
Caldera IPA [RB]
Caldera Pilot Rock Porter [RB]
Dogfish Head Raison d'Etre [RB]
Dogfish Head Palo Santo Marron [RB]
Dogfish Head 90 Minute IPA [RB]
FX Matt Brewing Co UBU Ale
FX Matt Brewing Co Imperial IPA
Great Divide Chocolate Oak Aged Yeti Imperial Stout (fat) [RB]
Great Divide 15th Anniversary Ale Woodaged Douple IPA (fat) [RB]
Great Divide Hercules Douple IPA (fat) [RB]
Rogue XS Imperial India Pale Ale (fat) [RB]
Rogue XS Old Crustacean Barley Wine (fat) [RB]
Rogue XS Imperial Stout (fat) [RB]
Rogue XS Imperial Porter (fat) [RB]
Rogue XS Imperial YSB (fat) [RB]

Förra året hade vi som mål att prova så mycket mjöd vi kunde. Då var Mjödhamnen en bra monter att hamna i! Många sorter och de flesta mycket trevliga. Det kan hända att vi hamnar här den 26e då vi har en massa utbytesstudenter med oss. Kul att visa mjöd, en lite mer fornnordisk typ av dryck, även om den säkerligen inte smakade alls som den gör idag.

En monter att besöka länge och återkomma till. Förra året provade vi en underbar hallonporter och en inte så underbar ananasöl där. På kvällen den 17e ska jag på de Molenprovning på Wallingatan.

Den 17/9 kl 16-18 har de Tony Bowker från Goose Island på besök i montern.
Den 18/9 kl 15-17 är Menno Olivier från de Molen på besök i montern!
Den 19/9 kl 15-17 är Urbain Cotteau från de Struise på besök.

Här har de en absurt lång lista. Den är inte ens hanterbar, utan jag håller mig till det som finns på fat. Det intressanta:

Monks Café & Brewery Black Jack Imperial Porter [RB]
Monks Café & Brewery Svea IPA [RB]
de Molen Amarillo (dubbel IPA) [RB]
de Molen B, Z & T med Bruichladdichmalt (rökt stout) [RB]
Struise Black Albert [RB]
Struise Tsjeeses 2008 [RB]
Struise Pannepot [RB]
Brasseri Ellezelloise Hercule Stout [RB]

Nytt bryggeri i Luleå verkar det som. Bolaget heter nog Swedish Lapland Breweries AB. De ställer ut tillsammans med Wokad Ren. Jag vill nog prova en öl eller två. Hoppas det går bättre än förra gången med Norrbottens Bryggeri!

Visst. Det fattar ni ju. Klart jag ska till denna monter. Provar nog inte så mycket om de inte imponerar med överraskningarna som utlovas. Det hoppas jag att de gör! Det jag är sugen på:

Nynäshamns Ångbryggeri Bötet Barley Wine (fat) [RB]
Nynäshamns Ångbryggeri Mysingen Midvinterbrygd (fat) [RB]

Sigtuna har imponerat på sistone tycker jag! Senast med Black October. De ska köra special releases också, kan vara skoj att snacka med dem också, de är pigga och på väg känns det som! Ska titta på:

Sigtuna IPA
Sigtuna Starkporter

Jag tittar förbi och ser hur ni har det! Jag är med i en av dessa föreningar och ska gå med i den andra. Det går sakta, vad ska jag säga. Ska se om kollegan är på plats.

Våra vänner i öst brygger lite också ser jag. Måste ju titta förbi och se vad de har!

Teerenpeli Hippaheikki Bitter (fat) [RB]
Teerenpeli Hullujussi Porter (fat) [RB]
Teerenpeli Sauhusanttu (flaska) [RB]

Jag hoppas jag blir imponerad av Ystad Bryggeris produkter! Har inte provat något från dem innan så det blir spännande!

Ysta Färsköl (fat) [RB]
Ysta Mörk (fat) [RB]
Ysta Classic (fat)


Det var den digra listan. Jag kommer bara ha prestationsångest av att inte ens ha klarat hälften av listan. Jag hoppas det finns möjlighet att köpa mindre än 15cl-provningar till ett lägre pris. Naturligtvis kommer det inte gå. Hoppas jag kan dela provningar med Carl eller är smart nog att hälla ut drickan jag inte tycker om.

Jag frågade Mats Pihl på Ahlafors Bryggeri, de ska visst inte medverka. Trist.

Vad ska ni prova? Vad ska ni göra? Berätta!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Ha inga förväntningar på Ystads Bryggeri. Deras öl brukar mest smaka infekterat surt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst det, men jag tänker gå dit med ett öppet sinne!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Bra att Daniel skriver inlägg om intressanta öl - då slipper jag göra första rensningen och hitta Ratebeerlänkar först sådant jag är osäker på.

    Tyvärr har jag ju bara 2 dagar på mig. Kommer inte att hinna med lika mycket. Jag kommer att satsa på (utifrån Daniels lista):

    SN, Corsendonk och FLying Dog från Wicked.
    Från Bishops blir det någon från Ocean jag inte druckit förut, Närke och Dugges.
    Hoppar Braunstein.
    Boon och Rodenbach, javisst.
    Det jag hinner med från Brill. NM the Bollox - mmm.
    Arran från Brewdog.
    Inget från Butter.
    Samma från Galatea. Blir nog något till. Sugen på Utopias, Liefmans Cuvée Brut, Chouffe-faten och kanske Gourmetbryggeriet.
    Gotlands bitter vore kul.
    Nåon från Hantverksbryggeriet.
    Samma från OT, iaf på fat.
    Kanske mjöd 26/9.
    Samma från Monks. Sugen på några flaskor, får se.
    Kanske nått från Nyckel-bryggeriet.
    Sigtuna är kul.
    Ölfrämjandet och Hembryggarna är givna.
    Varken finskt eller skånskt.

    SvaraRadera
  4. Nyckelbryggeriet är väl knappast ett bryggeri (mer än till namnet) Tidigare öl har varit gjorda någon annanstans och varit av typen tråk-lager.

    Då är jag långt mer intresserad av Oppigårds nya.

    SvaraRadera
  5. Hej Scnille och Schmak,
    Läser er blogg med stort intresse. Läste ert inlägg och såg att du uppmärksammat Gotlands Bittar, det är inget öl. Det är en Amaro (bitter/besk), så ni inte känner er lurade när ni besöker Gotlands Bryggeri. I Gotlands Bittar ingår även ett destillat av öl som har lagrats på franska ekfat under 1 år. Det ger en avrundad smak tillsammans med örterna som skänker en fantastisk komplex doft och smak av Östersjöns örtagård.

    Ha det så trevligt på festivalen. Kanske vi ses där.


    Hälsningar

    Caroline Ekman
    Informationsdirektör
    Spendrups Bryggeri

    SvaraRadera
  6. Tack Caroline!

    Jag blandade ihop spritstilen bitter med ölstilen bitter Så kan det gå när man läser (för) fort! Jag har ändrat texten så den är mer korrekt!

    Daniel

    SvaraRadera