tisdag, september 29, 2009

Bildreportage 2 - Stockholm Beer & Whisky 2009

Vårt andra besök på Stockholm Beer & Whisky genomförde vi i lördags. Sista dagen och dessutom lönehelg. Vi såg fram mot det med viss tvekan då vi inte gillar att behöva trängas. Vi var där och skulle hänga på låset tänkte vi. Vi och de 18 medresenärer vi tog med oss skulle ta den tidiga bussen så vi skulle vara framme runt 11.40 tror jag. Jag tänkte vi skulle vara i gooood tid och kunna vara första i kön.

Icke. Vi kom inte med bussen för den var full. Vi tog någon annan buss och promenerade sista biten. Vi var framme runt 11.50. På plats var det sjukt mycket folk. Vi fick en plats i kön nere vid busshållplatsen. När de väl släppte på förköpskön så gick det riktigt fort, vi var samtliga 20 inne och hade hängt av oss vid 12.30. Då splittrades vi och skulle botanisera på mässan!

En av deltagarna, Anders Ingvarsson var vänlig nog att dela med sig av de bilder han tog. Jag tog inte med mig kamera denna gång.


En Big Eye hos Oliver Twist



Carl ser bekymrad ut i Wicked Wines monter


Wicked Wine hade med sig en massa godingar. En som inte är med på bild är den hibiskuskryddade veteölen, Dieu du Ciel Rosée d'Hibiscus. Mycket intressant. Smakade röd grapefrukt och var lättdrucken och trevlig.


Närmast i bild ser ni en mycket rolig brygd som låg på cask. Torrhumlad ekfatslagad Gonzo. Det var en riktigt lyckad specialare. Inte så mycket störande kolsyra och helt rätt temperatur för denna dryck. Stor mumsig humlekaraktär. Missade ni denna tycker jag synd om er. Den var en höjdare!


Grebbestad Bryggeri var på plats också. Det verkar gå bra för deras produkter nu. Vi var på Ölhallen 7:an några veckor sedan och ville beställa deras "egna" brygder [Ölhallen 7-an Ljusare än det ena, Ölhallen 7-an Mörkare än det andra] som görs av Grebbestad men de fanns inte tillgängliga och inga bud på när de skulle komma in igen.


Danska Braunstein var på plats.


Carlsberg visade upp tomglas.


Hantverksbryggeriet var på samma plats som förra året. De tog med sig bland annat Alkemisten som för min smak var väl lätt i kroppen, för låg syra och för lite blåbär, men jag är ju gravt färgad av Cantillon Blåbær [RB, Schnille].


Nynäshamn fick slut på sina Bötet Barley Wine, inte så konstigt, -07an var orimligt god. Det tyckte Svenska Hembryggarföreningen också som utsåg densamma till Sveriges bästa mikrobryggda öl.


Sigtuna Brygghus besöktes igen, nu snackade vi först med VD Kenneth Sköld. Denna gång hade de tagit fram två specialare. Sigtuna Grand Cru och Ekporter. Grand Crun är efterlagrad på Mackmyrafat. Tanken är att få till en ton av syrlighet av lactobacillus. Den är på god väg tycker jag, jag önskar mer mer mer syra men det kommer nog när fler bakterier satt sig. Den syrliga ton den hade nu påminde om yoghurt.


Ekportern var en mycket trevlig öl. Stor karaktär av rått trä, inte så mycket avrundad vaniljton som man tänker sig med fat, utan den råa träiga smaken som brukar komma av Mackmyrafat. Vi blev kvar ett bra tag och pratade även med bryggare Mattias Hammenlind om bryggning och hårdrock. Vi förstod att ett fördjupat samarbete med Mackmyra skulle styras upp. Kul!


Jag hade ju som mål att få prova Beer Here Kriekselikroxen hos Brill, det fick jag! Mycket trevlig öl med tydliga syrliga toner och körsbärskaraktär. Jag tycker att Christian har lyckats ganska väl med denna öl! Några 11% alkohol märkte inte jag av!


Har har jag och Carl efter ett tag i Brills goda och välfyllda monter fått tag på en dryck som fick oss att le! Nämligen:


Bruks-Cola från Ölands Gårdsbryggeri. Roligt och mycket gott. Smakar som Pierre Brill beskrev Iglooglass med en härlig söt men inte överdrivet söt avslutning.


Tack vare våra (inte så) diskreta tröjor blev vi igenkända av några av er läsare! Tack för att ni kom fram och hälsade och växlade några ord! Vi uppskattar alltid det!


Fotgrafen Anders Ingvarsson gillade också mässan och naturligtvis den underbara Cantillon Lou Pepe Framboise som vi avnjöt från fat och Avery New World Porter på flaska på Akkurat på väg tillbaks till vandrarhemmet efter mässan.

Mums för Cantillon på fat!

Till slut blev besöket mycket mer lyckat och roligt än vad jag tänkte mig från början. Vi träffade Martin Dickie från BrewDog också, jag hade önskat att jag hade mer tid att prata med honom, samt att vi hade stannat länge nog för att prata med Matthew Brophy från Flying Dog men vi gick hyggligt tidigt och han kom hyggligt sent. Så kan det gå.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar