måndag, september 07, 2009

Gårdsförsäljning tillåts, typ. Kanske.

Magdalena Gerger, Systembolagets nya VD skriver i DN Debatt att det kan vara förenligt med svensk alkoholpolitik att tillåta gårdsförsäljning av vin.

Läs artikeln. Man ska kunna gå in på en e-beställningssite och beställa vinet från den gård man gästar och sedan hämta ut det i någon av Systembolagets 412 butiker.

Detta borde då rimligtvis betyda att man kan beställa vin från en gård man inte gästar och få det utlämnat i någon av Systembolagets 412 butiker, eller är det tänkt att gården ska ha en säker anslutning till Systembolagets site så det bara går att beställa från ett avgränsat område (gården)?

Om vi nu struntar i detta med vin och vingård och översätter det till något som intresserar mig, öl och bryggerier så torde ju samma regel vara tillämplig på bryggerier. Det är ett lite olyckligt ordval med just GÅRDSförsäljning så det kan bli lite fel i tankarna, som när jag försökte få hjälp av Systembolagets kundtjänst gällande en privatIMPORT, vilken de facto inte är en import alls. Gårdsförsäljning behöver ju inte ha något med en gård att göra.

Om jag gästar ett bryggeri (säg Sigtuna Brygghus) och vill köpa med mig av deras öl, jag som bor i Göteborg, lägger jag beställningen och sedan levereras ölet till mitt lokala Systembolag? Måste jag besöka dem eller kan jag gå in och beställa det hemifrån?

Jag älskar ju inte detaljhandelsmonopolet, som ni läsare kanske har uppfattat, men jag förstår det. Jag tycker Systembolaget sköter sig utmärkt i de flesta fallen, även om jag ibland saknar flexibilitet. Man kan ju inte få allt, så jag nöjer mig med det jag får. Det jag saknar åker jag till Köpenhamn eller någon välsorterad krog och köper om jag kan.

Inom ramen för detaljhandelsmonopol är detta ingen dum idé, men jag vill veta mer vad Systembolagets VD tycker om applicering till bryggeriverksamhet och hur hon har tänkt att det praktiskt ska fungera med den elektroniska beställningen. Sedan tidigare har ju Systembolaget tänkt lägga ut beställningssortimentet elektroniskt så man kan göra beställningen hemifrån via nätet, detta blir väl en förlängning av det.

Jag blir också nyfiken på om det blir kollikrav och dylikt. Jag känner på mig att hanteringskostnaderna inte kommer vara helt betydelsefria, så frågan blir väl då hur denna nya anpassning till EG-rätten skiljer sig från det nuvarande beställningssortimentet. Är det bara länsbegränsningarna på vissa produkter? Jag mailar och frågar.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar