tisdag, september 22, 2009

Hur förklarar du ditt ölintresse?

Det händer att jag hör från kompisar att de tycker att mitt ölintresse ibland går lite väl långt. Ibland är det tjejen som är oförstående när det gäller att lägga hundralappar på ölflaskor. Ännu mer är det när jag snackar med någon annan ölintresserad med minder intresserade människor inom höravstånd. Ofta får jag och Daniel blickar när vi umgås med andra människor och sinsemellan snöar in oss allt för mycket på smaker i öl, bryggning av öl, ölbryggerier, ölhistoria med mera.

Om ni känner igen det kan det vara bra att ha ett antal argument för att /förklara/försvara sitt intresse. Jag lånar därför ett antal från bloggen Dr. Beer Love (särskilt den sista känner jag igen mig i):

Top 10 Reasons To Become A Craft Beer Drinker

  1. Start up for under $15.00.
  2. Requires no expensive equipment or membership dues.
  3. It's no impact and no stress on the joints. Except for an occasional bar fight between the malt mad-men and the hopheads.
  4. It can be done with or without clothes. In public always wear clothes.
  5. You can expand your circle of friends, many of whom may be able to stand up without assistance.
  6. Makes others seem more attractive. See Beer Goggles.
  7. You get to keep a Beer Journal. While others keep their life in a journal, you don't need no stinking life - you've got something better: BEER.
  8. You can reduce the effects or even cure FBS, Flat Belly Syndrome, so that when you bend over to tie your shoes you get light headed like a real adult.
  9. You can be every bit as snotty as a wine snot.
  10. When you meet a fellow craftie you will be able to talk for hours about beer, thereby boring anybody in ear shot to death.

Hur förklarar du ditt intresse?

5 kommentarer:

  1. HA, för mig är det nummer åtta.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Får gång på gång höra att det är nr 10 hemma, men 8an kommer smygande...

    SvaraRadera
  3. i mina kretsar tycker folk mest att det är intressant att höra om & ställer gärna frågor. dock blev en vän något förskräckt när jag & en annan vän för några dagar sedan vigde herr & fru frederiksen. men det är smällar man får ta!

    SvaraRadera
  4. Att ha öl som intresse är väl inget konstigare än att folk är insnöade på andra konusmtionsvaror, typ cigarrer, fin sprit (whisky, cognac osv), choklad mm. Dessutom är det ju relativt lättillgängligt och billigt, vilket väl gör att man lätt glider iväg mot vad andra tycker är överdrifter.

    SvaraRadera
  5. ...och vem vet...nästa öl kanske är ännu bättre

    SvaraRadera