tisdag, juni 30, 2009

Liten utmaning, från arbetslöshets-TV

**EDIT 1 juli kl 16.40: Skulle någon från SBS TV i Köpenhamn eller Kanal 5 i Sverige vilja kommentera går det bra i kommentarfältet. Lämnar du/ni mailadress så mailar jag er. Jag är glad att se att ni hittat hit. **SLUT EDIT**

På förmiddagarna på Kanal 5 och en massa andra kanaler går det ju sån arbetslöshets-TV. Just denna jag kollar på heter typ Quizzo eller något. De har en matris med bokstäver och en irriterande tjej som ska hålla igång det hela. Man kan vinna pengar också. Mer om min kritik till detta lite längre ner.

Idag var det ölmärken. Lite kul att utmana sig själv. Jag skrev av för att kunna sitta och lösa lite. Jag lägger upp den också, hur många kan ni ta?

Man får gå vänster till höger, höger till vänster, uppifrån till ner, nerifrån till upp, samt göra svängar (BLÅGUL är A8-A10-B10-B9-C9). Man får inte gå diagonalt.



Jag har hittat 19 stycken, (inkluderat en tveksam, som tydligen var ett rätt svar) men nu har jag tröttnat på att leta och irriterar mig på programformatet bara.

Min kritik, inte så ölrelaterat:
Man ska ringa in för 9,90 per samtal och då "har man chans" att komma in och säga ett av orden. Om det är en av de tre som de bestämt på förhand vinner man pengar.


Jag som har ett förflutet inom spel ser en del buggar med detta, som deltagare. Dels vill jag se att det finns någon kontroll över det hela. Hur vet jag att det bara finns tre vinnande alternativ? Det kan ju finnas några alternativ under varje svar, så att säga. Sedan vill jag veta vad oddsen är att bli genomkopplad till studion per samtal. Lite som vinstplanen på baksidan av en trisslott. Sedan tycker jag att hela upplägget är lite hetsigt, men det är väl för att få folk att ringa in antar jag. Det blinkar, räknas ner, text rullar över toppen, text blinkar längst ner, tjejen pratar, räknar ner, ojojar sig. Ja ni fattar.

Upplägget blev lite mer skumt av svaren också. Tre ölmärken skulle det vara. Det första fick man veta skulle börja med K. Någon ringde in med King. Fel. Då fick man ledtråd att just det sökta ölet skulle bara skilja en bokstav och man kunde relatera ölet Corona (spanska för krona) till svaret. Svårt? Nej. De betalar ut 3.000kr för det. Sen går ju priserna upp vartefter programmet fortsätter. Till slut får man 40.000kr för rätt svar.

Det finns ju en del ölmärken i matrisen, många lätta, sen kommer de två sista vinnande. Den ena en thailändsk öl som de stavar fel (Cheng är svaret, är det inte Chang?), den andra mer en öltyp än ett ölmärke (Kriek). Bluff och båg på lång väg? Jag ringde inte in, så jag borde ju skita i det, men jag tycker det är så trist att se folk bli lurade genom spel. Detta är ju samma upplägg som i three card monte, man låter en vinna för att få det att se lätt ut, sen har man omöjliga svar efter det.

Visst, det ska kosta att vara dum, men det ska ju ändå finnas en rimlig chans, eller? Sen är det väl skitsamma vad jag tycker. Programmet sänds från England (Kanal 5 sänder därifrån tror jag) och produceras av ett danskt bolag (SBS TV).

Lite mindre bitter när jag fått skriva av mig. Skriv in de märken ni hittar i kommentarerna, tillsammans med var det finns (samma format som BLÅGUL ovan). Ni vinner inga priser.

Daniel

2 kommentarer:

  1. Jag hittade bara 12 och ny pallar jag inte stirra på bilden längre :-) skulle gärna vilja byta till mig en flaska av din brewdog folköl om du har någon kvar?

    SvaraRadera
  2. Jag har en kvar, klart du ska ha den! Vi hittar något skoj att byta med.

    Jag mailar dig!

    Daniel

    SvaraRadera