tisdag, juni 02, 2009

Tre Ölfestivaler den 13 juni!

Som jag skrev om tidigare har de ölfestival i Eskilstuna. Trevligt. Nu börjar det ljusna också vilka som kommer och vilka ölar de tar med sig!

Arrangemanget kostar 150kr, inklusive ett glas och fem smakningar. Sen köper man till smakningar för tio kronor stycket. Humant pris!


Lång lista med många intressanta öl. Förhoppningsvis finns bryggare på plats och kan prata insatt och engagerat med deltagarna i festivalen.

De jag tycker verkar intressanta är Sigtuna Dubbel IPA, Monks Cafés ESB, Strömsholms Äkta Slussvaktaren och Tok-Olle, Irish Pubs Golden Amber, alla Eskilstunas Ölkulturs öl, Hantverksbryggeriets Bödel, och alla Ölands och Skebos öl.

Undertecknad är i Skåneland den dagen och kommer kommer inte att deltaga. Trist.

Är ni många som ska dit?

Samma dag är det också SHBF Sommarölsträff på Humlegården i Vallentuna utanför Stockholm och SHBF/Amylase Sommarölsträff i Fräntorps Folkets Hus utanför Göteborg.

Populär dag!

Daniel


5 kommentarer:

  1. Eftersom ni skriver 2 inlägg om dagen i snitt, så väljer jag att skriva här istället för i rätt inlägg, för det är ju ett tag sedan nu.. ;)

    Jo, jag är sugen på att torrhumla Simcoe'n jag med. Ser på humle.se att de har 100g humlepellets från 2007, eller 100g humlekottar från 2008. Vad bör jag satsa på?

    Och var får jag tag i lämpligt "te-glas/kanna" ?

    Svara mig gärna på min mail, som du finner om du klickar på min profil från min blogg..

    SvaraRadera
  2. Jag svarar här och mailar :)

    Jag kör alltid kottar, känns bättre. Jag tror det kan vara lättare att förvara pellets när paketet är öppnat, men det är inte svårt med kottar heller. Lufttät påse i frysen så är det fixat. Är det bara några gram (som jag antar att det rör sig om i ditt fall) kan du få av mig.

    Teglas/kanna snodde jag från min fru. Hon har sån Bodum (eller något märke) tekanna, kanske finns på Duka eller något? Någon i din bekantskapskrets borde väl ha en? Någon loppis kanske har? Alternativt funderade jag på en teboll, men det kändes inte så bra heller.

    Hör av dig om du behöver något!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Sen kan jag tipsa om att hålla utkik efter fler experiment med torrhumling här. Jag har görmycket humle hemma.

    En annan sak jag kom på är att humle är ju bäst färsk, så spontant borde 2008 alltid vara bättre än 2007. Sen varierar alfasyrehalter med årgångar, men det är väl mest betydande under bryggningen för att räkna fram IBUn.

    Vad tjötig jag är, kan liksom inte sluta skriva. Kanske därför vi snittar två inlägg om dagen =8

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Du glömde Gothenburg Beer Festival 11-13 juni på City Pub. Det är alltså fyra festivaler och två av dem i Göteborg!

    SvaraRadera
  5. Ah, tack! Jag var inte säker på när den var och orkade i ärlighetens namn inte söka på ytterligare en ölfestival jag inte kan gå på.

    Jag hoppas verkligen att så många ölbloggare som vi är, att någon finns på varje och tar sitt ansvar att blogga så vi andra får veta vad vi missar!

    Daniel

    SvaraRadera