onsdag, juni 03, 2009

Thomas Hardy's Ale 2006

En öltyp som jag nästan inte har provat alls är Barleywine. På Daniels svensexa i våras var vi på ölprovning på Delirium. Där hade de bland de riktigt trevliga ölen med en Thomas Hardy's Ale. För ett par veckor sedan lyckades jag hitta ett par sådana från 2006 på Systembolaget till det facila priset 49,70 kr.


Thomas Hardy's Ale 2006
Doften är riktigt kraftig. Fikon, russin, kaffe, malt, kola och en underliggande alkoholsötma.

I smaken återkommer fikonen, något mer torkade än i doften, tillsammans med malt, en markerad kaffebeska, knäck, kola, sirap och i bakgrunden bananpastiller.

Kroppen är fyllig med en alkohol som värmer härligt. Knappt någon kolsyra alls.

Tokgod: En riktigt trevlig öl som kan sippas på länge utan att man blir uttråkad.

Barleywine måste jag utan tvekan dricka mer av! Ska passa på att testa den amerikanska typen när Sierra Nevadas Bigfoot kommer på bolaget i augusti.

2 kommentarer:

  1. Barleywine är jättesmaskens! Både klassisk brittisk typ och amerikansk med mer humletoner. Om du inte druckit mycket innan öppnar sig en hel ny värld :)

    SvaraRadera
  2. Storfot på bolaget i augusti - det är vad jag kallar GODA nyheter! Den är min absoluta favorit, men är väldigt dyr om den överhuvudtaget går att få tag på! Jag har betalt 99 spänn för en 35a på Bishops Arms, det är "nästan" FÖR mycket. Men den är ruskigt god.
    Svenska Bötet har en helt ok Barleywine också - den som söker han kanske finner!
    Verbal Vet!

    SvaraRadera