måndag, juni 15, 2009

Midsommartema: Strejk, köpstopp och hemkört!

Strejk:
En vild strejk har brutit ut vid ett logistikföretag som förser Systembolag och krogar med leveranser. Några anställda protesterar mot varsel som kommit på grund av att de tappat kunden Pernod Ricard.

Intressant! Ja, trist och så också, men jag tycker intressant, ur perspektivet att jag är examinerad logistiker.

Jag hade fått för mig att Systembolaget hade egen logistikcentral, lager och transporter. Att de skötte allt in-house. Men varför skulle de göra det egentligen? Deras kärnverksamhet är ju att vara detaljist, inte distributör?

Artikeln:
Midsommarsnapsen hotas. Hur ser det ut med ölen då? Jag kunde inte hitta en kundförteckning på deras hemsida, men jag antar att en aktör som redan finns nog försöker få upp sin omsättning genom att hantera alla sorters varor inom sitt segment. Håll koll på ölen med andra ord.

Köpstopp:
Dagens nyhetssläpp uteblev jag från. Jag var lite sugen på att köpa Rogues Chocolate Stout, men jag har lite problem. Jag har inte plats för mer i förrådet nu, måste börja dricka upp innan jag kan köpa in mer. Sedan tycker jag att jag lagt för mycket stålars på köpeöl på sistone. Jag har skaffat lite bryggsaker och vill börja pilla med det, men då är återigen förrådsplatsen ett problem.

Jag har en del öl som jag har för mycket av, bland annat på grund av kollikrav. Lista finns på höger sida, under rubriken "Bytes." Sedan försöker vi ju få till lite privatimport, även länk till den till höger, strax under bytes.

Hemkört:
Snart är det midsommar och då är min midsommaröl Red Tail Misdummer Ale drickfärdig. Mums mums mums. Jag har en etikettidé, enkel men ändå pretentiös. Det ska vara bara text, på en liten etikett, samma storlek som man använder för adresser på kuvert och kort, kanske 70x40mm?



Vill ha etiketter så jag kan hålla ordning på vilka flaskor som är vad, gillar inte den sortens överraskningar. Det grå strecket ska inte vara med, jag orkar inte göra en till partiell skärmdump där den inte finns med bara. Förklaring till förkortningarna är då:

DLG - mina initialer (bryggare)
RTMA 2009 - Red Tail Midsummer Ale 2009 (namn)
IPA - India Pale Ale (öltyp)
ABV - Alcohol by Volume (alkoholhalt)
IBU - International Bitterness Units (beska)
EBC - European Brewing Convention (färg)

Sen vet jag att en IPA egentligen, enligt SHBF typ 4B (sid 4) får ha IBU upp till 60, men jag ville ha mer! Först en hel del Magnum, sen mycket mer Cascade. Bra skit!

God jakt efter midsommardrycker!

Daniel

10 kommentarer:

  1. den där får du gärna låna ut en flaska av, den låter lovande ;)

    SvaraRadera
  2. Tror inte du behöver oroa dig för midsommarsnapsen eftersom det ju faktiskt är Pernod Ricard som Lagena förlorat som kund. Det var nämligen Pernod Ricard som köpte upp Vin & Sprit, och blev därmed ägare till alla klassiska svenska snapssorter (OP, Skåne, Hallands fläder, Gammel Norrland, Herrgårds Aquavit osv.)som Lagena därmed inte längre hanterar. Hur det är med norsk och dansk aquavit vet jag däremot inte, men Vin & Sprit köpte ju faktiskt upp Aalborg för några år sedan, vilken nu bör ingå i Pernod Ricard, så även den bör också finnas att tillgå på Systemet.

    /Cyklonmannen

    SvaraRadera
  3. jag har en Zubrowka hemma som blir perfekt i midsommar, jag saknar ingen av de svenska så länge jag har buffelvodkan i näven ;)

    SvaraRadera
  4. Heh, var det den 15e idag? Och jag som var förbi systembutiken nyss utan att handla.

    Hm, var det något jag ville ha?

    SvaraRadera
  5. Jag hittade inget så extremt roligt att jag ville spräcka min ölbudget denna månad tyvärr:

    http://schnilleochschmak.blogspot.com/2009/05/nyheter-i-juni-och-en-i-augusti.html

    Men smaken är ju som baken.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Brewdog How To Disappear Completely är jag nyfiken på. Skulle kunna tänka mig att byta till mig en. Gör en inventering och återkommer.

    SvaraRadera
  7. Trevligt, du är välkommen åter!

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Hittade följande i skåpet:

    Brooklyn Black Chocolate Stout 08-09
    Wild Dog Barrel-Aged Gonzo
    Limfjords Porter
    Carls Porter
    Stone Imperial Russian Stout
    Brewdog Paradox Islay
    Stone/Mikkeller/Alesmith Triple
    Great Divide Hercules (ett år gammal)

    Inget jättespännande, men nåt kanske kan vara av intresse?

    SvaraRadera
  9. Jag har varit ögd på Brooklyn Black Chocolate Stout ett tag, ett mot ett?

    Daniel

    SvaraRadera