måndag, juni 08, 2009

Mikkeller Tjekket Pils, lite om Hantverksbryggeriet Munken

Från resan till Köpenhamn den 27/5. På Ørsted fick jag tillfälle att prova Mikkeller Tjekket Pilsner. Jag trodde att mina noteringar var lika borta som noteringarna för Mikkeller Nelson Single Hop IPA.

Så är icke fallet, utan jag verkar ha kvar dem. Man skulle nästan kunna tro att jag inte skrev något om Nelsonölen. Hoppsan. Minnet är dåligt men kort.

Denna öl är Mikkellers tolkning av en tjeckisk pilsner, som man hör på namnet. Den ska ha lite belgiska influenser vilket får ses som lite roligt. Jag är ingen riktig typfetichist, jag tycker det är kul att prova och göra "influerade" öl.

På skylten vid kranen står den "Frisk, lite belg." Det finns inte mycket plats, så jag antog att belg. var en förkortning för belgisk. Någon som kan västskånska bättre än jag får gärna rätta mig!


Utseende: Ljus, grumlig, ingen skum.

Arom: Svag arom, doft av jäst.

Smak: God beska, smak av vitpeppar och lätt grape. Lite jästighet och kryddighet.

Munkänska: Tät kolsyra, humlen skär genom kroppen som är något fyllig. Lättdrucken.

Jag hade mycket hellre provat denna i kupa, nu var glaset av den typ som erbjöds. Med kupa hade jag nog kunnat fånga upp mer av aromerna, men sånt är livet. Jag gillade denna öl, främst för att den inte bekräftade mina fördomar om öl med "belgisk karaktär."

Den hade en subtil jäst- och vitpepparkaraktär, inte en överblommad syrenkaraktär. Kanske just att den är lite belgisk som gör det för mig!

*****

Tre tända stjärnor, får bli ett gott betyg. Jag är ju lite sparsam med goda betyg märker jag.

----

På samma lapp hittade jag också en snabb notering om Hantverksbryggeriets Munken som jag provade på Bishops Arms Domkyrkan någon vecka sedan. Jag ville minnas smaken och aromen, varför jag skrev ner att den hade stor arom och smak av amarettokex. Jag fastnade riktigt för den ölen. Tyvärr. Den är stark, jag var jättebakis dagen efter.

Sen kan det ju ha att göra med att jag också provade Gonzo Imperial Porter på fat (inte så god tyckte jag, bättre på flaska) och sedan gick över på Great Divides Titan IPA. Detta efter att ha provat något annat innan. Lite ont om svenska mikrobryggerier på fat vid det besöket.

Daniel

1 kommentar:

  1. Jag beställer en låda, 24 st, för 33,70kr per styck. Någon som vill dela?

    Daniel

    SvaraRadera