tisdag, juni 23, 2009

Privatimport - steg för steg!

Det där med privatimport kan låta klurigt. Står man på bolaget och har lite otur med vem som hjälper en blir det närmre omöjligt än klurigt. Då gäller det att vara lite tjurskallig och orädd. Eller att få hjälp av någon som är det!

Jag har privatimporterat några gånger och det har funkat olika bra varje gång. Denna gång gick det ganska problemfritt, men nu försökte jag sätta mig in i hur det går till.

Detta inlägg är väl inget för luttrade ölbloggarrävar, utan kanske något för den som aldrig försökt tidigare men vill ha tag på en öl eller något som inte finns att få tag på, varken i ordinarie- eller beställningssortimentet.

Stegen baserar sig på mina erfarenheter, så även fallgroparna. Alla som jobbar på bolaget kan inte hundraprocentigt det med privatimport. Det kanske sker för sällan tänker jag. Jag brukar alltid beställa till samma butik, så att de som hjälper mig har lärt sig hur man gör, då går det fort och lätt!

Steg 1: Ta reda på vad du vill ha.

Vad vill du ha? Vill du ha det? Kan du tänka dig att köpa en låda av det? Kan du dela det med någon? I mitt fall var det Mikkeller Tjekket Pilsner som gällde, låda om 24 flaskor. Beer Heres Essentina Bina är minst 42 flaskor, à ca 79kr.

Vem säljer det? Oftast en agent, typ Brill & Co, Philipson Söderberg. Ibland typ Carlsberg. Har du provat det på krogen, fråga där var de köpt det. Annars finns Google. Fråga någon som kanske vet, eller som har mycket ledig tid och är nyfiken.

Ordet "privatimport" är lite vilseledande, det behöver inte vara en import. Varan kanske tillverkas och säljs i Sverige, bara inte av bolaget. Då blir det fortfarande en privatimport.

Steg 2: Begär en offert av Systembolaget.



Det är en elektronisk blankett du fyller i på skärmen. Fyll i allt du vet, så går det nog fortare. På sista sidan finns en knapp, SÄND. Klicka där.

Steg 3: Offerten.

För mig tog det cirka sex dagar. Detta beror på hur snabbt grossisten svarar och lite på hur lång tid Systembolagets privatimportsavdelning tar på sig. Så vitt jag vet.

Du får ett mail, med pris, om de kan fixa fram det. Du svarar på mailet, att du accepterar/förkastar offerten. Svarar du inte inom två veckor är det samma som att förkasta. Du har två nummer, inte så intressanta egentligen. Förfrågansnummer och referensnummer.

När du svarat att du accepterar kommer ett mail till. I mitt fall tog det en dag till det kom. Detta mail är viktigt! Det står totalsumma (får du veta sedan tidigare), vilken butik du beställt till (bestämmer du själv), kundordernummer (viktigt) och förskottsbelopp (viktigt).

Steg 4: Förskottsbetalning.

Skriv ut mejlet. Skriv inte av det, ta inte med bara numrena, skriv ut mejlet. Ta med det till butiken, leta upp personal som kan hjälpa dig. Säg att det gäller privatimport och att du ska förskottsbetala en privatimport.

Bered dig på att det kan bli lite stönigt nu. Jo, du ska betala förskott i butiken, oavsett hur de gjort tidigare. Du får vänta tills de rådgjort med en kollega. Datasystemet är lite klurigt på detta område.

Tips nu. Visa upp mejlet. Särskilt raden som står "Ta med detta mejl till butiken." De ska gå in i sitt datasystem och skriva in kundordernumret, på lämpligt ställe. Jag jobbar inte på bolaget så jag kan inte detta i detalj, men någonstans kan man mata in det. Det ska bekräftas, du ska få en lapp av den personen. Det är ett A4. Det är viktigt.

Det är en beställningsbekräftelse. Det står lite info, ditt namn, nummer, förskottsbelopp och privatimportnummer. Strax över mitten är det en streckkod. Ta detta papper till kassan, de ska blippa streckkoden, du ska betala förskottet, 30% av totalbeloppet. Du får kvitto. Behåll det, det är viktigt.

Steg 5: Dags att hämta varorna!

Nästa steg är när du får SMS att varorna kommit in. För mig tog det sex dagar. Inte arbetsdagar, utan dagar. Då ingår att det var över midsommarhelgen. Jag gillar Brill & Co. De känns serviceinriktade.

Gå till butiken, säg att du ska ha ut varor. Du anger ditt namn och får varorna. Här är dock en sak du ska tänka på. När du hämtar ut varor ska den personalen gå in i datasystemet och skriva ut en till lapp, som liknar den du fick tidigare, beställningsbekräftelsen. Det är med denna lapp du får tillbaka de 30% du tidigare betalat.

De slår in det tillfälliga artikelnumret eller kundordernumret i kassan, blippar din nya beställningsbekräftelse (som nu blir en reglering av förskott) och du betalar resten. Klart.

Att du ska behålla kvittona och lapparna är för att kunna visa upp för personalen när du hämtar varorna att du faktiskt har betalt. Ja, de borde veta det, men det skadar inte att ha det svart på vitt!

Lycka till, beställ friskt! Vi har ju en på gång, häng på där!

Daniel

4 kommentarer:

  1. Bra liten guide, kan nog hjälpa oss många som en dag vill ha in lite utanför "det vanliga".

    men själva offertdelen, har man som konsument lite att spela på? T.ex. om du vill ha 20 av en sort de helst säljer (säg) 30 av. Om de då säger icke och säger att 30 ska det vara, kan man då "reoffertera" och fråga om typ 25 går bra?

    Kanske ska man maila/ringa/röksignalera till importbolaget (tex Brill) själv först och se över ens möjligheter?

    SvaraRadera
  2. Väl du får en offert gäller den det antal beställda flaskor (el dyl) till det bolag som du bestämmer. Ändring i antal ger ändring i pris.

    Om du försöker beställa något som inte är korrekt antal vet jag inte. Säg att du vill beställa 20 flaskor och den bara finns i lådor om 30. Då är det nog att köpa 20 eller inte köpa alls. Klart du kan försöka deala med dem, men de agerar ju bara mellanhand. Då får du nog försöka få agenten att sälja i andra kollistorlekar.

    Sen kan man ju deala med bolaget om att göra blandlådor och så. När vi köpte lite vin (Sherwood Pinot Noir) snackade vi med bolaget och de kunde slänga ihop lite olika årgångar.

    Frågar man snällt och är lite driven brukar det lösa sig, antingen genom att de ordnar andra storlekar eller om du hittar fler polare som vill vara med på köpet.

    Sen kan du ju köpa och hoppas kunna byta dem i framtiden, som jag gjort med det lite saker som finns i högerspalten under "Vad finns?"

    Lycka till!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Jag har inte upplevt att priset ändrats om du tex köpt en låda (24 st) eller fyra (96 st), tror det är vad det är helt enkelt.

    Sen går det inte - med mina erfarenheter - att deala speciellt mycket, jag skulle vilja säga i princip inte alls. Är det kollikrav på 30, så är det det.
    Däremot kan man försöka beställa grejer från beställningssortimentet som har kollikrav, och sedan endast hämta ut typ hälften. Detta göres med fördel på Systembolaget i Gårda då de är enda Systembolag i Göteborgsregionen som får ställa ut varor ur beställningssortimentet på hylla.
    När du beställer ur beställningssortimentet krävs du inte på någon deposition, vilket du gör när du privatimporterar. Så de kan inte kräva att du ska betala för ett helt kolli senare.

    SvaraRadera
  4. Det Dempa skriver är lite det jag undrade över. inte att man hustlar om priset utan mer att hämta ut en viss mängd men indre behöva pröjsa "mellanskillnaden/handpenningen". Vilket gäller framförallt antalet flaskor. Jag kanske bara vill ha 10 Sam Adams si och så och inte beställa 24.
    vilket kan vara bra att veta då jag tror det är vad somn skrämmer många

    SvaraRadera