onsdag, juni 03, 2009

Nytt bryggeri i Göteborg? Och Falcon Gammelbrygd 1990.

Igår var jag som sagt på årsmöte för Prippinvest, en förening som ekonomiskt och moraliskt stödjer startandet av Göteborgs Nya Bryggeri. Skoj projekt, kostade en femhundring att gå med. Jag tror på idén och vill gärna vara en (förvisso mycket liten) del av projektet.

Årsmötet avhölls i Pripps gamla representationsvåning som jag förstår det. Jag välkomnades med en pilsner serverad i ett mycket mörkt rum. Baren är en gammal kopparpanna. Roligt.



Jag utgår från att alla som läser vet hur Pripps Blå på fat smakar, så jag skippar att skriva så mycket om ölen. När fatet var slut bjöds på lite Eriksberg också. Sedan var det marsch iväg till mötet.



Lite roligt att det heter blå salen. Tycker jag. Sen rev vi av de gamla vanliga punkterna, behörigt utlysande, beslutsförhet, ordförande, ledamötter etc för att nå fram till övriga frågor.

Göteborgs Nya Bryggeri är ett kul projekt som behöver dra in lite pengar för att kunna starta upp. De har fått tag på en del och jobbar på för att få in resten. En driven grupp människor, på mötet var det mest gamla prippare och chalmerister. Jag var nog ensam om att inte ha anknytning till gamla Pripps eller Chalmers. Jag gillar bara öl.

Mötet var inte så där pinsamt lång utan vi ajournerade efter någon timme. Tillbaks till baren alltså!


Nu kom finölen fram. Göteborgs Nya Starkpilsner är ett öl som för närvarande bryggs av Grebbestad Bryggeri. Det finns på beställningssortiment med kollikrav, art 81881 samt i några butiker i Göteborg, typ Jægerdorff och Frölunda. Bra skit.



Efter någon kupa och en massa tjôt med en kompis till mig som också dök upp på mötet gick vi för att se om vi kunde fixa oss något mörkare. Guinness? Nä tack sa jag. Men däremot tackar jag inte nej till en Carnegie Porter från 2006. Mycket sympatisk dryck, härlig doft av russin och pumpernickelbröd. Mjuk, söt smak som inte är allt för komplicerad.

Efter mycket mer prat och ämnen som stöps och blöts blev vi bjuda på en flaska Falcon Gammelbrygd från 1990. Kolla in den:



Utseende: Första intrycket är kolsvart och ingen tillstymmelse till kolsyra. Någon strimma av skum, men det glöms fort. Tittar jag närmre ser jag att vätskan är rubinröd i utseendet.

Arom: Stor doft. Mycket söt, pumpernickel, svag syrlighet som påminner om snusdosa.

Smak: Förvånansvärt liten smak! Eftersmak av rostad kaffeböna, kanske lite choklad. Lätt lätt aning av restsötma, mycket lätt beska.

Munkänsla: Tunn, ingen fyllighet. Nästan ingen kolsyra i kroppen.

Vi provade med en liten chokladtryffel till, den lyfter fram en beska som finns varken i ölen eller chokladen. Kul! Jag kan inte sätta betyg på denna. Den var ju gratis, och det kändes mycket speciellt att få prova den. För det skulle den betinga fyra tända stjärnor. Men hade jag betalat för den hade jag nog inte kunnat låta bli att vara besviken på att smaken inte levde upp till aromen, varför den skulle få noll tända stjärnor.

En mycket trevlig kväll var det i alla fall, jag hoppas det går bra för Göteborgs Nya Bryggeri och att det blir ett till bryggeri i Göteborg inom en snar framtid!

Avslutar med en liten propagandabild jag tog!



Den är inge dum, den där.

Daniel


3 kommentarer:

  1. Har dom sagt något om vad de planerar att brygga för öl? Är det för mycket att våga hoppas på lite Pale Ale eller Porter?
    Man befarar ju lite att det bara blir lageröl.

    SvaraRadera
  2. De ska fortsätta att brygga den ölen som i dagsläget bryggs i Grebbestad, sen hade de planer på att brygga nästan alla typer av öl när de kommit igång, pale ale och porter minns jag att de skulle göra.

    Det står i affärsplanen som jag för tillfället inte hittar. Ska maila och be om en ny.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Har två flaskor Falkon Gammelbrygd den ena är 1987,den andra 1989.
    Om dom är drickbara??? Ingen aning!!!
    Så dom får väl stå där dom står,nämligen i min gillestuga.

    SvaraRadera