fredag, juni 26, 2009

Fredagslyx i Göteborg

Färska räkor kostade 159kr kilot idag. Alldeles för dyrt. Råa havskräftor 118kr kilot, på Feskarbröderna Frölunda Torg. Mycket trevligt.

För att snabbt förklara anknytningen till en ölblogg, här är receptet på lagen till ett kilo havskräftor:

10 dillkronor (jag tar färsk dill och dillfrön)
En halv flaska porter
0,5 dl salt
1,5 msk socker
1,5 L vatten

Sen kunde jag inte låta bli att pilla lite i receptet. Jag slängde i någon deciliter RTMA 2009 och förde även tillbaka lite av vattnet som kräftorna kokade i till lagen, som får koka lite extra för att bli av med en del vätska.

Jag plockar ut lite Carnegie Porter 3,5% från förrådet till lagen. En halv flaska ger en halv flaska över. Synd. Jag håller på att lagra denna porter, den blir bättre med åldern. Ja, folkölen. Jag brukar låta den gå minst ett år, två år är schysst också, men det är ju så läääänge!

Amanda gjorde råa kräftor med egen lag till en kräftskiva ett tag sedan. Det var så gott! Helt annorlunda än färdiginlagda. Nu har jag smakat av lagen, tokgod.

Jag håller på att koka upp vatten för att koka kräftorna i. Helst ska de väl kokas levande men för att få tag på levande råa havskräftor får man gå upp bra tidigt. Ska man göra det "riktigt" ska man låta den stå över natten i lagen också, men det är för sent påkommet för det. Det får gå bra ändå.

Nu skölja och koka kräftor! Bra med lite matlagningsöl också. Den har utvecklats en del, men den har en bit kvar att gå, minst till oktober i år (bäst före).

Till kräftorna tänker jag antingen min RTMA 2009 eller kanske en Oud Beersel Geuze. Har köpt lite Nils Oscar Rökporter också, den kanske inte riktigt passar till.


Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar